Učitelj
вују поверени му подмладак — дата | тељу „устабата!« Неки су толико на-
упуте мишљењу -— нека је се у свакоме давом тренутку сећају; јер све жртве, које се виђају као неминовна
последица оваковог накарадног учена, |
виновници су им они који их тако «настављају.» Ето, ово је зло, које треба на сваком кораку затирати. На многим местима оно је вараклајисано, те се на први поглед губи из очију, али ми баш указујемо прстом да га ту има. Оно се даје лако познати, јер њега прате врло карактерни знаци. Ти в:аци пе смеду се губити из вида ако желимо Да се хотимично не обмањујемо. Овоме иду на руку у многоме и они «ревизори» који желе да у школи чују не што што их «диви» — «усхићава», а то је «маса знања.“ Они цене «квантитет“ а не «квалитет,“ То су они Људи, који се у вече спремају из «у-
читељског заната» да сутра буду учи- |
ивни, да не речемо искрени, па то јавно признају. Е, сад не реците, да је оваква искреност — врлина!
Овакоме је учитељу прва дужност вежбање ученика у ваљаном мишљењу. Ово је основица без које се не може макнути ни корака у учењу. Ко не уме мислити, не може никада ништа ни научити. Напротив, све што „учи“, доводиће га у већу забуну — заглупљиваће га. — Постарајмо се да у сваком детету учврстимо клицу природне Философије, без које не може бити ни један озбиљан мислилац. Овде не мислимо на ону Философску мудрост, ама верујемо да сваког свесног грађанина, мора руководити та моћна водиља бистро расуђивање, увиђавност, а то је већ рејон природне философије. ·
КБ. Н.
| |
|
КРЕЧЊАК.
Предавање за ТУ. разред основне школе.
Име. Што је ово (Камен). А зна ли који, како се зове овај камен> (Зове се кречњак). А знаш ли ти зашто се зове кречњак» (За то што се од њега прави креч). Јест, и то ћете мало после видети.
1 Физичне особине кречњака.
1. Боја Кажи ми те какве је боје среброг (Беле). А угљен 2 (Црне). А какве је боје овај кречњак > (Он је пепељаве боје) Но има га и разно обојеног: белог, жутог црвенкастог и т. д.
а). Сјајност. Како је олово по сјајности р (Сјајно). А стаклор (И оно). А је ли овај кречњак сјајан (Није).
8). Провидност. Како се зову она тела кров која се провиди на другу страну — 2
|
|
(Зову се провидна). Кажи миш ти једно провидно телор (Стакло, гипе и т, А) А је ли кречњак провидан (Није, јер се не
провиди кроз њега).
8). Укус. Шта, осећамо кад метемо парче шећера у устар — Мети ово парче кречњака у уста. Шта си осетиор — (Ништа). Шта је било са парчетом шећера кад си га метуо у уста, па си осетио слатко, а шта, кад си метуо парче кречњакар (Прво се растопило а друго не). Како се зову тела, која се растварају а како која, се не растварају 2
4). Облик. Јесте ли упамтили у каквом се облику налази гипер (У кристалном.) А. сор (И она), А да ли је овај кречњак кристалног облакар (Није). Па како се