Učitelj

5

те. Али ми не ћемо остати само на овоме, намера је нашг да изнесемо још више Факата, који владају у течају нашег системског рада,

Постанак и развитак основних

с руског

и то све про- ·

"тиву природности, па ћемо тек онда показати, да се досадањим начином одузима и удвојено више времена.

(СВРШИЋЕ СЕ)

школа у Енглеској и Германији

ПРЕВЕО

М. М. Лротић.

(НАСТАВАК..)

Таким начином сиротињски домови и школе за сиротињу, које је основао Франке, били су прве и праве онога времена народне школе у Германији, и заједно с основним идејама Спенера и Франке-а, поступно изјаснив дељ школског васпитања и учења начели су нов период у развићу целог на-. родног образовања. На ове здраве светле идеје — које нису могли сви да појме') због недостатка добрих учитеља, метода и ваљаних ученика — остваривале су се у неколико само тамо, где је дејствовао сам Франке и други наставници под његовом непосредном управом; а по смрти његовој оне су начеле да се губе, и благотворне васпитне установе Франке-а под управом његових глупих и користољубивих следбеника добиле су болесни племостички правад.

1774. год. Јован Баведов у Десау, пун космополитских идеја природног васцитања, Русо-а, хтео је са свим против хуманистима, да образује децу као грађане васионе (Ујеђихгеег) јединим природним знањима. Правац његов познат је под именом Филантропизма. Необични зид и одушевлење, с којим је он почео проповед својих идеја и његово ватрено красноречије прибавили су му много талентљивих последовалаца, који су помоћу појединих људи подигли народне школе и у својим списима, (особито професор Трап у Гале-у 1817 г.) ширили су ово ново вас-

1) Рекао бих да је и данас врло мало оних, који

ова поимају, и то или из незнања или што им се не мили.

питање. На скоро се начела очитивати не. основаност космополитске системе реалног васпитања Базедова. Ученици, који су се учили баш под непосредним његовим руководством у чувеном Филантронизму, излазили су као људи, који су веома предани материјалним интересима, и по томе система. Базедова има важан значај за основне школе. само увођењем реалних-природних-наука као предмет предавања.

У исто време с Базедовом, Фелбигер и Шултајн учинили су реформу у аустриским народним школама и положили су основ новим методама и у опште свему основном обучавању у католичкој Германији, које је и држава утврдила.

Из свега овога. ми видимо, да се дело народног образовања поступно развијало, расветљавало и започето у малим размерима појединим добротворима а за тим и целим друштвима, мало по мало је добивало _ државни значај. Но у основним школама владао је још потпуно голи Формализам, а у науци савршени механизам; услед тога, оне за дуго нису могле да приносе обилне плодове народу. У то време јавља се знатни ваноник Фридрих Рахов, богати сопственик имања Рекан близу Брандебурга, који је посветио сву своју делателност помагању моралнога стања простог народа. Ево како он прича у „Историји своје школе“ о узро-

цима, који су га побудили да употреби све | своје имање и да се искључно занима обучавањем сиротињске деде. 1771 и 72. год.