Učitelj

262

да су уређени поједини заводи за васпитање, и тек се онда може разлагати, како у њима треба да се ради. И тако дакле, специјална се педагогика распада на три одељка, у првоме се класификују и излажу се главне кара теристике разних васпитних завода; у другоме се казује, како ти заводи треба да су уређени; и, на послетку у трећем се одељку говори о самоме раду у истим заводима. На реду би било да се — на широко и на дугачако —- разложи, шта треба да буде садржина сваког од ова три одељка, али пошто наша цељ ништа друго није, до да само у опште изложимо задатак педагошке науке, то ћемомн садржај сва три одељка специјалне педатогике изнети овде само у кратком прегледу, без икаквог ошпирнијег објашњавања.

1. Преглед завода за васпитање.

Врсте васпитних завода ; подела овог одељка на три подраздела.

а) Заводи за домаће васпитање.

1. Родитељеска, кућа.

2. Јавни заводи за децу, коју нема ко други да васпитава.

6) Васиштне коле.

1. Основна школа, нижа и виша; продужне и недељне школе.

2. Нижа гимназија и реалка.

3. Ниже стручне школе: ратарске, занатлиске и др. школе. в.) Државни заводи за поправљање.

1. Апсане за мање кривице.

2. Осуђенички заводи(за робијаше).

П. 0 уређењу васпитних завода.

Потреба да се изложе како општа начела, тако и примена истих на овакве или онакве специјалне прилике. Подела овог одељка на два подраздела.

а) Општа начела.

1.) Начела, која се односе на уређење свију завода за васпитање.

2 Општа начела о уређењу појединих васпитних завода.

6) Примена општих начела.

1. Какви су васпитни заводи потребни овоме или оном народу (н. пр. становницима Орбије), према приликама, у кијима се исти народ налази.

2. Према срествима дотичног нардода, како треба да буду уређени васпитни заводи, који су потребни овоме народу.

Ш. Рад у појединим заводима за васпитање.

Три врсте васпитних завода, и према томе — подела овог одељка на три подраздела.

а) Рад у заводима за домаће васпмт ање

1. Телесна нега; како треба да се врши у појединим перијодима детињег развитка, пошав од детета док је у утроби, па на даље.

2. Колико се може за развитак ума да учини. — Како то треба да се врти.

3. Морално васпитање; којим се срествима при том треба служити.

6.) Рад у васпитним иколама.

1.) Уплив школе на физичку природу васпитникову. Срества, за отклања-