Učitelj

386

силом узет у школу, онда родитељ не воли школу, не воли ни учитеља. Чим му дође неки преки пољски посао, он одмах задржава ђаке од школе да му помогне. И то чини с неким правом, јер је сиромах па нема кога другога да употреби на рад до ђака.

Рећи ће ко: „нови закон о основним школама затреће све те зле намере, и довешће родитеље, ђаке и учитеље у ред“. — Сумњам. Ја мислим да нисам претерао кад сам изјавио сумњу; а да нисам претерао, можда ћу баш на овоме месту и доказати ту сумњу у јачину новога закона.

Но и ако није случај да потреба и сиротиња задржавају ђака, опет деца нехатошћу родитеља изостају од школе. Једном је н. пр. салаш далеко од куће, и он оде да узме брашна па се тамо забави по 3—4 дана и не мислећи на школу. Или слава је ; ђак остаје један, два па и три и четири дана, па тек кад се сети школе долази у њу. Или, свадба је; траје три дана и за све то време ђак не долази у школу, па шта више ни трећег дана, јер се тада испраћа кум, а при томе се праве различите церемоније (сада се пије, једе и игра на три места) и то занима децу. Или „помена“ је (даје се за душу мртвим и живим) и ђак изостаје да би добио што више колача. Или празник је мали, ђак не долази у школу, а на питање учитељево, где је био, одговара да му је мајка казала да је празник. А кад се узело у обзир да има више не закључених празника но закључених, онда се може лако дознати, да се у школу више не иде но иде. И на послетку долази бежање од школе. Што то чине узрок је тешкоћа која,

је у школи, и која је у влашким школама удвојена. Тешкоћа језика и тешкоћа предмета терају га да се послужи и спасе бегством. Бегство је најчешће у влашким школама. Још томе кад се дода савршени немари родитеља и ђака наспрам школе, онда је слаб напредак такве једне школе на прагу. А ако се све ове тешкоће прекрше и доведе све у ред, онда се је то са великом дурашношћу извршило. Но богме то напрезање може довести до неприлика, јер напрасној новини дођу на сусрет много сметња. Борећи се са тим сметњама и отклањајући их, човек — овде учитељ — (се враћа са једним обележјем, марком, бројем да је на гпрам власти рђав, да је тај и тај и да спада у то и то. И кад се узме „ново за готово“ онда је премештај готов.

| УЈКаква је храна ђачка, као један услов за примање наставе:

Кад сам већ рекао да је сиротиња, испунила школу, онда се већ зна да јој је и залогај мршав. Ко није видео, тај ми неће веровати кад му кажем, да се нико оскудније не храни до Власи. Истина да имају доста стоке, али то ретко кад да кољу (0 свадби, слави, заветини). Та им је стока главни извор да се новац и порез што брже добију. Њиова земља не рађа толико кукуруза и пшенице, као стижанима и др. да би се с тиме покрпили. И што би земља родила, људи су више лењи но вредни, па земље и не ураде добро, с тога ни она и не роди добро. Код њих је девиза „слатко је ништа, не радити“. Оно мало шпенице што

| = |