Učitelj

412

по породицу и школу усљед премештаја, а не и о томе, да се не чине. Мисли да о томе баш треба говорити. Учитељи ваља, једном да стоје на својим ногама, и да говоре о ономе, што се њих тиче, не обазирући се на то, шта ће ко мислити. Доказује како је штетно премештање и по ону децу, коју учитељ оставља и по ону куда лолави. До пре две године било је веома ретко чути да се учитељ казни затвором, а сад се то врло често догађа, и више је учитеља осуђено по 10, 15, 20 па и 80 дана затвора. Осудити учитеља на затвор, па га после пустити опет да ради у школи, значи, пустити једног осуђеника међу децу. Какву ће важност имати такав учитељ међу децом, од које и свако зна, ла је он био уапшенг Ми треба о томе да проговоримо, јер нам је баш у задатку да сачувамо углед учитеља, а и да се побринемо за добро васпитање наших учепика — будућих грађана.

Предсел. Зебић. Свачији рад подлежи критици, па и рад г. Министра просвете, и ми можемо о томе раду учтиво говорити. Истина, да закон даје право министру. да може премештати учитеље, али је у последње време то премештање веома учестало. Тако су терани учитељи по цичи зими са једнога краја Србије на други, те св тако патили Заједно са својим породицама. Налазим да смо ми, који смо сами хрђаве посљедице тога искусили, баш позвани, да кажемо своје мишљење о томе, али учтиво.

Драг. Марковић вели, да он појима да "све штете и несреће, које трпи од премештања учитеља и школа и породица и њега то тишти, па је за то и у извештају оном замолио г. Министра, да са премештајима буде штедљивији. Мисли, да можемо о томе говорити, али да нам одлуке буду учтиве, пристојне и човечанске, и да не треба, вређати министра, него га молити,

Риста Василић предлаже да се о томе дебатује : кад је потребно да се премештају учитељи 2

Коста Николић објашњава свој предлог и вели, да га је Ник. Поповић рђаво ра-

вумео. Ја сам вели мислио овако: да се говори прво о томе, како утиче премештај учитеља на школу, децу и учитеља ; а лруго, да ли да се изашље депутација, г. Министру, која ће га умолити, да од сада буде штедљивији у премештајима.

Илија Миљковић слаже се са мишљењем потпредседника, и мисли да би добро било, да сами учитељи, а и преко свога органа, израде код народних посланика, а народна скупштина законом осигура стално земљиште учитељима.

Јовић. Не слажем се са К. Николићем, што он двоји онај предлог. Сад да говорим онима, који нису за то, да се изјави сажаљење. Сажаљење није ништа тако страшно. Зар није за сажаљење кад се учитељ премешта за то, што је онерасположио каквог среског практиканта, или увредио кмета и т. д.Р Ја сам за то, да се изјави сажаљење, а ако не, онда да му изјавимо благодарност. Ја пристајем и на то (смеј).

Никетић. Хтео сам да ствар буде што крађа, али кад се о томе почело говорити, онда нека се говори. Слажем се са предговорницима о штети, коју наноси премештај, али Министар има право по закону, па га ин практикује, но ми треба да се постарамо преко „Учатеља“, да народна скупштива поради на промени закона. Даље наводи узроке о премештају учитеља и вели да има доста кривице и до самих учитеља. Мисли, да учитељ не треба да припада ни једној политичкој партији. Хдеде да говори о томе, како он не припада ни једној партији, али му председник закраћује реч, и забрањује да говори о партијама. |

Коста Николић мисли, да би требало говорити о оној првој полутини овога предлога, Т. ј. од каквог је утицаја премештај учитеља по школу, њега самог и породицу његову. „Њелео би, вели, да се то што рељефније престави, као и то, какав положај да узима учитељ као учитељ — васпитач, грађанин и члан друштва.

Јовић. Слажем се са Костом Николићем, да се овај предлог може поделити на, двоје. Ја ћу за сад да говорим о другој половини предлога.