Učitelj

18

Педагогика данас, те да докажем оно што сам рекао горе загњу. |

Ја рекох, да она, овака кака је данас, није наука, већ гомила најразноврснијих шпекулација, т.ј. личних погледа, индивидуалних мишљења, субјективних нагађања и жеља : како да буде нешто, место онога научнога ; како јесте нешто у природи, у истини и како мора да буде.

Да се запитамо прво, шта је то

наука ' Математика вели 8 и 2 је4+; 5 пута по 5 јесте 85 ; == јесте == =; квадрат

хипотенузе јесте обадва квадрата

толики исти, колико од обе катете заједно. и т. д. А не вели: 2 и 2, 5 пута ло 6, == и т. д. треба да буде толико и толико. Физика казује све силе у природи и изналази законе по којима, оне дејствују једна с другом и једна против друге, и вели, да, кад тежишна тачка тела изиђе ван ослонца његова, то тело мора да падне (и може ако је човек или животиња да сломије врат), а не вели: привлачна сила, земље не сме или не треба толико да вуче, да животиње падају и ломе вратове или ноге, и да човек не може слободно путовати по васиони. Кемија, вели: два водоника и један атом кисеоника праве воду, а НОХ је ужасан отров, а не вели: два Н. и један (0 треба ди начине воду те људи да пију, и отрова да не буде у природи, те да, се људи и животиње трују. Астрономија испитује небеска тела и казује одношаје и кретања њина у васиони онака кака су, а не вели да сунце треба да је центар планетнога система и да светли толиком јачином и толиком топлотом те да одржава цео жи-

вот и кретање на нашој земљи. Географија вели, земљина је осовина нагнута према равнини њенога пута за 23 и нешто више степена, те отуда постају на њој тако звана четири годишња времена са свима оним менама и животом на површини њеној; а не вели тако „треба“ да буде, те да не буде вечне монотоније на земљи, или, земља треба да буде зими ближа сунцу, те да онда ми образовани Јевропејци на северној половини њеној имамо блажију зиму. Геологија износи онај ред, којим се земља развијала, и све процесе који су се на њој вршили, и све оне силе, које су на то утидале, и стара се да изнесе како је у истини било, и како и данас бива, а не вели: земља ваља да постане овако и овако, те да на њој не буде досадних пустара, штетних земљотреса и опасних баруштана. Наука о развићу (организама) и Биологија испитују како је постао и како се развио живот органски на земљи и по којима се силама и законима и данас држава развија и продужује, а не пропадне: а не командују му, како он треба да је постао, да се развија, и да се одржава. Физиологија казује ове радње, које се врше у организму човековом и животињском или биљном, онаке, како се оне врше, а не вели: срце треба да шаље крв само ономе органу, који ради, или да би боље било да организам само прима а да не издаје ништа. Патологија вели: кад се бубрези разболе, или кад се затвори онај канал што води мокраћу из бубрега у бешику, онда се она враћа у крв и растури по целом

"телу, и за кратко време наступа смрт;

а не вели: кад се бубрези разболе или : Ж