Učitelj

586

критика после свршеног рада у Савету не значи ништа друго, већ „после боја копљем у трње“. Осем тога критика после свршеног рада није ништа, друго него уобичајена практика у нас. Сигурно ће се сваки сетити како се у нас потпуно одомаћила навика, да, се критикују све уредбе кад постану дело, а нико неће пре тога да покаже како би требало ово или оно радити.

Може когод од читалаца помислити да ми овим последњим редовима хоћемо у напред да бранимо рад Главног Просветног Савета. Али ко год хоће да прочита све пажљиво, и да суди непристрасно, уверени смо сложиће се с нама у овом мишљењу. Шта више сам писац ових редака имао би да критикује и осуди извесне радове Савета, али истину ваља говорити, па макар се она тицала кога му драго.

Проговоривши ово неколико речи унапред, треба да пређемо на сам предмет овога чланка.

Ваља нам признати, да би наш прави задатак био, да сада узмемо предмет по предмет, па да за сваки предмет одредимо и колико треба часова, и колико, према томе, треба, узети материјала за свањи поједини предмет. Да овако све урадимо, стоје нам на путу два врло важна узрока. Први је узрок тај, што је претресање наставних програма већ на дневном реду у Просветном Савету, те би се већ одоцнило са изнашањем детаља, а други је узрок тај, (право ваља рећи) што је то замашан посао, па је мучно веровати, да би један човек погодио да тачно одреди количину материјала баш из свију предмета, који се уче у основној школи. С тога ћемо само изнети

начелно гледиште, кога се треба придржавати при утврђивању наставног плана и програма за основну школу.

Али пре него што пређемо на излагање тога гледишта, да кажемо коју реч о једноме предмету, који је, сигурно погрешно, изостао из закона о основним школама. Тај предмет јесте: „Поука о чувању здравља“.

Познато је већ, да је овај важан и користан предмет за народно образовање био увршћен међу наставне предмете у основној школи. И одиста он има места у основној народној школи, као што ћемо мало час видети. Истина он је до сада у основној школи само Фигурисао, као и још неки предмети. Учење „тога предмета остајало је без икаква утицаја на омладину, која се у нашим школама учила. Али кривица за то не лежи у самоме предмету, већ су са свим други узроци, који су еметали, да тај предмет остави на школској омладини ма колико утицаја. Од тих узрока да споменем само два као најважнија.

1. Овај важан предмет (Поука о чувању здравља) био је распоредом одређен, да се учи у трећем разреду основне школе. Томе је као и за још неке предмете, био тај разлог, што је већина сеоске деце свршавала своје школовање е трећим разредом. Хтело се дакле, да та деца не остану без икаква знања о томе, како човек треба да чува своје здравље, то најдрагоценије благо овога света. Намера није била рђава, али је рђаво изведена. Прво и прво, није се имало у виду, да су деца трећег разреда сувише малена, | да постигну све оно, што би им било најпотребније да знаду о животу и