Učitelj

чувању здравља. Једна важна наука, као што је Дијететика, (бар оно, што,

је свакоме човеку потребно да зна из.

ње) потребује и зрелију памет, него што је у деце у десетој години, и више времена од једне школске године, која фактички не траје више од девет месеци. Друга опет важна околност била је та, што је тај предмет унет у основну школу без икаква програма. Није било детаљисано, што се има из те важне науке изучити за једну школску годиву. Остављено је било сваком наставнику да ради а ртоге. Међу тим, кад се с једне стране узме у обзир, да је литература тога предмета у нас веома оскудна, а за школ-

ску потребу удешених књига никако.

и нема, а кад се с друге стране погледа на спрему, онда се не треба чудити, што је само на хартији стајало да се у основној школи учи Поука о чувању здравља, а што на делу није ништа постигнуто. Према овим разлозима рачун је чист. Нула и нула јесу нула, а нула од нуле остаје нула.

2. Други важан узрок, који је сметао да се из Поуке о чувању здравља изучи бар оно, што би се доиста могло са децом у трећем разреду изучити, био је тај, што је то до сада био најпретрпанији разред са предметима. Поред толике нагомиланости предмета и материјала из сваког појединог предмета, узалудна је била мука и труд, и најревносније и најспремније наставничке снаге. Кад се томе дода, да у селима ради један наставник са три разреда, и да је поука о чувању здравља имала само један час недељно, онда није се ни могло тамо очекивати никаква резултата од учења тога пред-

мета. „Како ко сеје онако ће и жњети“ вели народна изрека, па тако је било до сада и са тим предметом у

'у нашој основној школи.

'

> Ж Ж

Казавши овако укратко узроке, која су сметали успеху „Поуке о чувању здравља“ у основној школи, да кажем сад нешто о избацивању тога предмета из основне школе, и о његовој ва-

жности у ошите.

У новоме закону о уређењу основних школа, међу предметима, који ће се учити у основној школи, невидимо „Науку о чувању здравља“. На против видимо два нова предмета, који се у основној школи нису никако учили. Та два пова предмета су: „Геометријски облици са, цртањем“, и „Пољска привреда“. И узевши у обзир начело, које је руководило законодавца при преуређењу основних школа, не може се ништа рећи противу увођења ова два нова предмета. Али узевши у одену важност појединих предмета у опште, а за народну потребу посебице, онда човек не може за законодавца да нађе довољно оправдања за што је избацио из основне школе „Поуку о чувању здравља“. Један предмет, који је са разлогом имао места и у троразредној основној школи, само да је којом срећом био распоређен као што ваља, није требало избацивати из шесторазредне осн. школе -

Ово ћемо најбоље доказати кад мало погледамо и на школу и на оно што она треба да учини за живот, и кад поредимо предмет (науку) о коме је реч, са неким другим предметима.