Učitelj

сада и како раде сада, то нека се онн кусурају сами са собом, а ми би далеко отишли, ако би-се, на овоме месту, у то упуштаји. Осем куће деца добијају своје знање и васпитање у опште у школи, а главни и једини чинилац у томе послу јесте учитељ.

Из овога јасно излази, а и иначе је познато, да учитељ игра врло велику улогу у животу наше омладине. Из овога опет још јасније се види, да се морамо старати, да нам учитељи не само буду људи, који ће потпуно знати свој занат у васпитавању и учењу омладине, већ који ће увек умети оценити праве и истинске потребе народа у будућности. Кад учитељи буду људи, који ће имати тако широке погледе чак на будућност народа, онда нема сумње, даће они још боље умети схватити и оценити потребе народа у садашњици, и да неће никад заићи странпутицом, која може бити од штете и околини у којој они живеи њима самима. Такви учитељи могу се добити само из добро уређениг учитељскиг школа.

Јесу ли данас такве наше учитељске школе 9

На ово питање не можемо одговорити у једном чланчићу. Али није згорег да макар и летимично загледамо у историју ноше учитељске школе. (Онау Нашу је нова и зато говоримо о овој једној, која је сада у Београду). Има. већ пуних тринаест година како је отворена прва учитељска школа у Крагујевцу. У оно време она је сматрана, а без сумње ваљда се и данас сматра , као једна неопходна потреба, наше земље. Увиђало се, а данас се

"ваљда још више увиђа, чему је доказ

отварање још једне школе у Нишу, да се ва наставнике у основним школама, не могу више примати људи без икакве спреме, или као што се по некад згодно вели, људи са сокака, којима

| је учитељство једино прибежиште, Даље .

се увиђало, да се права потреба народне школе и све оне жртве, које народ на школе троши, могу само тако задовољити, ако се у школама буду постављали људи са нарочитом спремом. Једном речи увиђало се оно, што је се увиђало у целоме образованоме свету, а то је да у школама не може бити никаква напретка и бољитка, да се не може отпочети никаква реформа, докле се зато нема стручно спремљених људи. Управо, као год што су вам за напредак финансија, војске, судства, и т. д. потребни стручно спремљени радници, исто су вам тако потребни и у шеолама стручно спремљени радници, јер одиста само тада се сме спокојно гледати у будућност. Имајте добро уређене судове, а немајте стручне и карактерно образоване судије, имајте најбоље војене законе, а немајте стручно спремљене војене старешине, имајте најбоље школске законе и школе, а немајте стручно спремљене школске раднике, па су вам онда сви ти закони — на грани гуњ. Закони су мртва слова на хартији, а вршиоци тих закона , људи , јесу сила, која ради, која ствара. И свакад је за један народ боље, да има добре, поштене и спремне људе у школама, у војсци, у судовима, него добре законе о школама, о војсци, о судству, а неспремне и непоштеде вршиоце тих закона. Ово су од прилике побуде за отва-