Učitelj

82

намо у опште образовање. Наравно при .

одабирању материјала мора се пазити |

на женску природу, која је у многоме различна од природе у мушкиња. Код женскиња је у већој мери, него код мушкиња, развијено осећање, пријемљивост и срце, и оно има више фантазије и оштрине у посматрању, пресуђивању, у ономе што је лепо и пристојно. Девојчице се не морају претоваривати некаквим знањем, које само мори и оптерећава памћење. Ваља одабрати оно, што дух може схватити, оно што девојче може одвести умном схватању и размишљању, и у ошште оно, што може уздићи опште образовање. Кратко да речемо, треба им показати живот, живот у свима многостручним формама, циљевима и последицама; показати им овај велики поредак у свету са његовим природним и моралним законима,“

Да рекнемо коју о важнијим пред-

метима укратко.

Религиозна настава доста је важна за женски пол. Осетљива природа, она претежност осећања, чини те девојчице лако уиђу у опасности, лако се подаду заблудама, наклоностима и страстима. Религија је згодно средство, да их од тота уздржи, и да им да снаге да трпе оно што их у животу снађе. Човек се некако више и у добру и у злу управља по неким утврђеним идеама, а жена, више подлеже осећајима срца. „Где ч0век очајава, ту се жена нада, а где се човек љути и бори, ту жена плаче и _ трпи“, као што вели један писац. Кад ми овде говоримо о религији, ми не мислимо на она чуда, која се престављају у религиозној теорији, већ мислимо на суштину и значај хришћанске религије , која може јако утицати

на срце и осећања у опште. Прави је задатак религије, да она потисне сву сујету и све неупутности у човековом животу, да младим духовима ђава покаже истински човеков задатак, праву цељ живота, да им покаже како треба да врше своје дужности према себи и према ближњима, да их научи да радије трпе неправду од другога, него да чине неправду, да праву срећу живота траже у љубави и миру итд. Толико о релиђији. Настава из Географије може се у мнотоме скратити. Из овога предмета ваља, одабрати оно, што је најбоље и најпрече. Нас нико не може уверити, да је девојчицама Више женске школе п0требно, да упамте све реке, све планине и брла, све вароши, острва и полуострва целога света, па чаки број етановника појединих вароши и држава, као што емо имали прили.е уверити се, да се то сада ради у Вишој женској школи. Голо памћење свега тога нема никакве вредности ни утицаја на развитак интелекта, и шта више то је проста тортура за онога, који то мора да памти. У географској настави ваљало би што већу пашњу обратити на Физикални део географије, у коме се износе физикални закони на земној Бугли и преставља се земља као један организам а не као једна мртва кугла. Културно-теографски део и географија биљака и животиња, као и астрономија треба да заузму. највећи део времена, у овој грани наставе, а политичка, гео-

трафија, која се већином састоји из |

голих имена од мале је вредности. Нужно је показати ону свезу између појединих делова света по степенима ширине, висине и дужине, климу и врсте живо-