Učitelj

85

су излазили опширни чланци у „Просветном Гласнику“, п они стоје на услузи и читаоцима и онима, који буду имали воље да преуређују нашу Вишу женску школу. Тамо се са свим опширно говори о женским школама у Немачкој и о настави о њима у опште. Ми емо опет наше мисли изнели као припомоћ ономе, што се писало, а главну основу позајмили смо из једпог предлога за преуређење немачких виших девојачких школа, Право је и нужно је, да овде кажемо, да се у распореду предмета за Вишу женску школу налазе сви пред-

мети, који су потребни ученицама. те |

школе. Само је питање у коликом се обиму уче поједини предмети Нама није познато, да су до сада штампани наставни програми за Вишу женску школу, па с тога и велимо да нам није познато, у коликом се обиму предаје који предмет. Има много знакова, по којима би ми могли судити, да се многи предмети предају врло опширно, па се не постигне никакав ресултат. Слушали смо, да је пре неке године један професор читао ученицама по гест недеља евоје лекције из српске историје. То нам је доказ да наставници не пазе, или не разумеју, у коме су заводу и са коликом спремом долазе ученице у Вишу женску школу. Баш и кад би ученице долазиле у тај завод са спремом из какве ниже средње школе, опет би мучно могле поднети, да им се лекције читају универзитетски. Даље, имали смо прилике, да се уверимо, да се неки предмети предају са свим механички по ручним књигама, а то је

већ за осуду. Осем свега овога , кад оценимо целокупно знање, којим располаже ученица Више женске школе, кад доврши тај завод, онда то знање не чини на нас најбољи утисак. Кад бисмо имали наставне програме појединих предмета, онда бисмо их могли упоредити са оним, што смо ми као захтеве изнели, и ствар би била јаснија и од веће вредности. Овако нам остаје, да нити кудимо нити хвалимо оно, што се у програмима налази,

Међу предметима за Вишу женску

· школу видимо и женски рад, и видимо,

да му је дато више времена него ма коме предмету. Према томе изгледало би, као да је већ испуњен онај наш захтев, да треба ученице спремати за зараду у животу. Нама се опет чини да није тако, а да оно рада, што се учи у Витој женској школи није ни приближно довољно за самосталну ва- | раду у животу.

Тако смо ми са ово неколико реди · свршили један летимичан преглед свега онога, што би требало ставпти као основу за образовање женске омладине, у Вишој женској школи. Наравно да се ми уздамо, да неће остати ова једна школа, у Београду, него да ће се у брзо отворити Више женске школе још у неким варошима, у којима се показују сви добри изгледи за то. Кад то буде, онда је још потребније све оно, што ми захтевамо. Данас се учи у Вишој женској школи „Дијететика“, ама у коликом обиму% Учи се и педагогика, али како и колико

Још ћемо казати неколико речи о женској учитељској школи,