Učitelj

тичан значај. Али учење ових предмета, одводи још ученице у разумевање при роде и многоструких појава у њој. Довољно је ако се у Вишој женској школи из обе ове науке изуче еви главни основи тако да ученице разумеју као што ваља, обичне појаве у природи и да упознаду најзнатније изналаске човечијег духа.

За Јестаственицу смо већ једном споменули да треба избегавати свако систематисање. Изучавање систематике спада у посао стручњацима. да овакве заводе, као што је овај о коме ми говоримо, довољно је, ако се добије тачан поглед на живот природе, управо онога што живи у природи. По највише ваља обратити пажњу на то, да ученице изуче да биљке пи животиње посматрају по њиховој вредности; да сазнаду колико оне једна другој (животиња животињи) служе као услов опстанка; под каквим условима могу да очувају свој опстанак у прароди итд.

Кристалографија у минералогији тре- |

ба да се узме у најмањем обиму, управо оно без чега се бити не може. Из минералогије довољно је ако се узму руде, камени угаљ, соли, благородно камење и камење, које се употребљују у грађевинарству. Ша и ово, што се узме, ваља строго обрадити са практичког гледишта. Оволико у најглавнијим потезима, о настави из Јестаственице.

Остаје нам да кажемо још штогод о страним језицима.

Немамо ништа противу тога , да се и у Вишој женској школи уче страви језици. Ми овде мислимо на два језика, а то су: немачки и француски. Веома, је лепо знати, поред матерњег језика, још који страни језик. И не само да је то лепо, него је још и потребно и

94

корисно. Нарочито у нас, где је литература скоро по свима гранама наука веома сиротна, потребно је знање кога, страног језика, на коме је литература богата. Умпе тековине ма кога народа опште су за све народе и за свакога посебице, само ако је он спреман да их уме употребити.. Осем тога и друштвени одношаји постају из дана у дан разновренији, те и они у неколико изискују знање страних језика. Али ако ће се језици учити овако како су се до сада учили у нашам шеолама, онда ће бити врло мала корист од таквог учења. Наставник страног језика не само што мора знати потпуно онај језик, већ мора бити потпун мајстор у предавању. Он мора знати све оне ситнице, које могу олакшати изучавање страног језика. На првом месту предавач треба добро да зна свој матерњи језик. Кад показује особине страног језика, он треба да уме да каже како је то у нашем језику. Осем тога, он треба да уме брзо изналазити лепе и кратке реченице итражити да их ученице казују на страном језику. У старијим разредима треба радити и обратно. Ми не знамо какав се метод сад употребљава при учењу страних језика у Вишој женекој школи. Али ми знамо,

"да ученице излазе са недовољном спре-

мом и да за изучавање језика узимају, код својих кућа „учитеље“ и „гувернанте.“ Оволико смо могли рећи укратко о предметима за опште образовање. Ми смо се при изношењу овога материјала послужили оним, што се за образовање женскиња тражи и у другом свету, на, прилику у Немаца. Каквесу у Немаца школе а образовање женскиња, о томе