Učitelj
|“ +
из ШКОЛСКОГ ЖИВОТА.
Механизам. Марта месеца 1888 г. замењивао сам болесну учитељку Ш и ТУ раз. у П. Једном после подне нешто рачунасмо. Дође ми некако да запитам како се зову они бројеви што се сабирају. Туцање, мудање и једва погодите.
— А како се зове онај, што изађе кад се сви саберу“
»обиилисума“ одтовори једна девојчица. из Ш р.
— Како
— „Збирилисума“. — |
— Је ли тако питам другу.
— Тако, вели она.
— Па је ли то једна „реч %
— Једна.
— Зар једна
— Две, вели друга.
— Зар две:
— Три.
— Е, три. Је ли три:
— Четири.
— Па која је прва реч' питам ону, што рече да су две.
— „Збирили“.
— А друга
— „Сума“.
— Је ли тако питам другу.
— Тако.
— Па дед кажи ти, која је прва, а која друга:
— Прва је „збирили“ , а друга “сума“.
И тако је цела школа мислила. Ни једна ученица није разумела значење ових речи. Казано само, а није објашњено, па ето наказе. Некесу ученице мислиле да су то две речи, неке да је једна, али већина њих није о томе ни |
мислила. Све опет нису ни мислиле о томе шта те речи значе, јер им то сигурно није казано и објашњено, па су деца те речи запамтила онако, вао што папагај упамти по коју.
За мложење запитах, па нађох то исто.
— Колико има бројева (при мложењу). -
== Два, три, четири и т. д. нагађаху деца. Једва најпосле изађе да су два и трећи се после начини.
— А како се зову та три броја %
Погађаше: остатак, делимак и т. Д. Једна се најпосле сети и рече:
— Фову се: „мложеник, мложитељ, производ, мложење“.
Сад се све сетише да је тако и дитоше руке.
— Е кажи ти још један пут
— Мложеник, мложитељ, производ, мложење.
— Па колико су то речи
— Три. |
—- Дед број које су!
— Мложеник; мложитељ. производ, мложење.
— Па то су четири, велим им ја. Они гледе као теоци.
Питам другу, трећу — све тако. Саме броје па и њима изађе три, четири, како којој. Обично свака кад оће да каже производ, она рекне: „производ мложење“ обе ове речи у једно, или боље рећи једну за другом, али тако брзо, као да је то једна реч.
Ја им ово објасних с неколико речи. Кад им објасних оно за сабирање, њима се разведри лецеи почеше да се згле_