Učitelj

|“ +

из ШКОЛСКОГ ЖИВОТА.

Механизам. Марта месеца 1888 г. замењивао сам болесну учитељку Ш и ТУ раз. у П. Једном после подне нешто рачунасмо. Дође ми некако да запитам како се зову они бројеви што се сабирају. Туцање, мудање и једва погодите.

— А како се зове онај, што изађе кад се сви саберу“

»обиилисума“ одтовори једна девојчица. из Ш р.

— Како

— „Збирилисума“. — |

— Је ли тако питам другу.

— Тако, вели она.

— Па је ли то једна „реч %

— Једна.

— Зар једна

— Две, вели друга.

— Зар две:

— Три.

— Е, три. Је ли три:

— Четири.

— Па која је прва реч' питам ону, што рече да су две.

— „Збирили“.

— А друга

— „Сума“.

— Је ли тако питам другу.

— Тако.

— Па дед кажи ти, која је прва, а која друга:

— Прва је „збирили“ , а друга “сума“.

И тако је цела школа мислила. Ни једна ученица није разумела значење ових речи. Казано само, а није објашњено, па ето наказе. Некесу ученице мислиле да су то две речи, неке да је једна, али већина њих није о томе ни |

мислила. Све опет нису ни мислиле о томе шта те речи значе, јер им то сигурно није казано и објашњено, па су деца те речи запамтила онако, вао што папагај упамти по коју.

За мложење запитах, па нађох то исто.

— Колико има бројева (при мложењу). -

== Два, три, четири и т. д. нагађаху деца. Једва најпосле изађе да су два и трећи се после начини.

— А како се зову та три броја %

Погађаше: остатак, делимак и т. Д. Једна се најпосле сети и рече:

— Фову се: „мложеник, мложитељ, производ, мложење“.

Сад се све сетише да је тако и дитоше руке.

— Е кажи ти још један пут

— Мложеник, мложитељ, производ, мложење.

— Па колико су то речи

— Три. |

—- Дед број које су!

— Мложеник; мложитељ. производ, мложење.

— Па то су четири, велим им ја. Они гледе као теоци.

Питам другу, трећу — све тако. Саме броје па и њима изађе три, четири, како којој. Обично свака кад оће да каже производ, она рекне: „производ мложење“ обе ове речи у једно, или боље рећи једну за другом, али тако брзо, као да је то једна реч.

Ја им ово објасних с неколико речи. Кад им објасних оно за сабирање, њима се разведри лецеи почеше да се згле_