Učitelj
274
то што рачунање није једини рад у [| пропис иружи рад. Поправљање овде
разреду. После тога радња рачунања у Гра»р. малог је обима, с тога, с писменим радовима не треба хитати, већ то време дати у почетку или настави писања или читања — све једно, јер се обе заједнички врше. Па зашто онда да мучимо новајлије тиме што наставу
писања отпочињемо одмах првог часа
по доласку Тај брзи почетак за цело није никаква срећа за децу, нити је то саветно да се тако ради. Ево разлога:
а). Ако се настава писања одмах пр- |
вог часа отпочне пером на прописима, онда се греши противу општега правила, које гласи: „од лакшега к тежем“. А радити одмах пером, мислим, да ће сваки признати, да је тала много тежи "посао, но радити писаљком.
6). Кад деца раде пером посао им је тежак и тражи се онда од њих много, и нису научила на тако сложене радове, јер морају да пазе на руке како ће држати и перо и прописе, ћа мастило, како ће у њ завдачити перо, како ће донети умочено перо а да не кане на пропис, како ће отпочети рад итд. Зар није ово за новајлије тешко, и зар не ће бити на многим прописима мрља ' дар се неће достићи резултат много лаклним и практичнијим начином, кад се доцније отпочне '
в). Кад се мастилом отпочне у почетку настава писања на прописима, онда је за цело највећа брига наставникова, да деца раде што чистије. Али кад се овако ради, многи ће се уче-
ници, и ако им је заповеђено да им
је посао чист, научити на мрље, јер ће их бити доиста много сваког часа. И тако првог часа ученици виде на својим прописима неко страшило, које квари
не помаже, па зато се многи лаћају да строгошћу речима колико толико помогну. Али та строгост и разговор да не сме бити мрља, не може ништа да поправи и помогне, јер су мале ручице невеште за такав сложен апарат, као што је перо, а и немогуће је исправити или погрешно повучену дрту или мрљу. Страшило, дакле, ваља избегавати, и нема разлога, којима бисмо могли одбранити такав рад. За то свави наставник страшно греши кад отпочиње наставу писања пером и мастилом на прописима.
Кад се мале ручице извеџбају и достигну потребну способност и лакоћу за тај рад, а то се врши припремањем и радом на таблицама с крижуљама, за, време од почетка школске године па до другог полгођа исте године, ако наставник ради у комбинованој школи, или три прва месеца у једноразредној школи онда се настава писања отпочиње на прописима без икаквих незгода и страшила. Ученици раде свој посао се највећом вољом и сигурношћу, јер знају да имају способности за, тај рад, и ако су им сада друга средства у рукама. И тада се деси доиста, по која мрља, али то је врло редак случај.
о. Колико часова и колико да се пише на часу.
Распоредом је одређено да се чита и пише недељно десет часова у једноразредној школи. На овим часовима дужност је наставницима да поглавито обраћају пажњу не правилност при исписивању слова, и везивање истих у речи, дакле на облик, и на лепоту. Овим распоредом није одузета могућност, осо-