Učitelj

бито у једноравредној школи, да се узме прописе, и да их остави на оном месту

који час за лепо писање. Као год што се првог полгођа пише сваког дана и готово сваког часа по нешто на таблидама, кад год је час српског језика, тако исто може се и другог течаја писати, ако не сваког часа, а оно бар сваког дана на прописима, јер је потребно. Распоредом то није казато да се врши првог полгођа, али сама природа наставе тако што тражи. Ко се том тражењу противи и неће да разуме распоред, он се противи своме раду и успеху, који мора да постигне. Онда нека се не тужи и не једи ако наиђе на неки број ђака, који му је заборавио како се ово или оно слово пише,

пако се је писало пре три-четири дана.

Настава цртања зар не припрема за наставу писања, особито ако се разумно и поступно руководи ' Зар то нису још два часа више за наставу писања ' дар сам распоред не казује да је у 1 разр. најпретежнија и готово једина настава читање и писање Зар се око ове наставе не концентрише све остало' Из ње све излази и у њу се опет све враћа. Није ли таква настава од особитог интереса за наставнике кад је од толике вредности %

Казали смо колико времена траје пи-

„сање на таблицама, у почетку, а колико

траје доцније — до свршетка 1 подгођа. Кад се отпочне писање пером на хартији настава мора трајати читав сат. Оволико времена за овај рад потребно је за то, што прописи, мастило и пера свију ученика мора бар у почетку стаЈати на чувању у школи, на засебном и за то одређеном месту. Сваки крајњи ученик у клупи има, кад год је час

писања, дужност да покупи од евију |

/

тде је наставник одредио. Кад је час писања онда на учитељеву реч крајњи узимају прописе својих другара имирно их раздају. Док се то изврши најмање ће проћи '|, часа, онда за писање остаје само “|, часа. Толико времена за писање тако је удесно да. потпуно одржава ученике у правом реду имиру, јер ни на једном другом часу нису тако тихи, мирни и радни као при овој настави. То је јасан доказ да се ученици интересирају тим и толиким радом, па с тога се у брзо и успех постиже. Ученици Г развр. и ако не могу нити знају да прочитају распоред предмета, опет се радују настави писања, и једнако или бар врло често запиткују: „кад. ћемо опет писати “

3. Материјал за пивање.

Ученицима је потребан овај материјал за писање;

а). Прописи. Прописи су код нас монополисани и зато се на њима мора писати у свакој школи; израђени су по Грајнеровом начину. О њима мислимо троговорити коју у засебном чланку, а сада нека нам је дозвољено да. кажемо, да прописе за све разреде немамо израђене има више од две године, и сви ученици пишу на ОК од бр. 1—1.

6). Пера. Можда и данас има у по неким местима, родитеља, особито на селу, да дају својој деци гушчија пера. То није ружна и неупотребљива, ствар, | само ако наставник има воље и уме | да их зарезује. Али свакојако то су реткости, већ се свуда употребљавају гвоздена пера. Ну и гвоздена пера нису сва употребљива нарочито с тога, што

197