Učitelj

Јер учитељу са четири разреда, треба

правбта знања у Ги П разр. па ће му бити лакше у Ши ТУ раз. И онда се он не сме ослањати на шарлатанско знање, не сме сам помагати дошаптавање јер му иде на штету.

А је ли то морало бити % Није, и ми смо одсудно противу таквога рада, па ма се у којој школи и под којим видом то радило. То нас је навело да и напишемо ово неколико речи.

3. Шта доноси дошаптавање.

Где је се угњездило ово зло ту нема знања, мора бити доста порока, а врло мало, често пак ни мало врлина. Где год је дошаптавање; ту нема дисциплине а где нема дисциплине, ту нема науке, Јер онде где се непрестано шашће, гунђа. казује, нема својске пажње међу свима ученицима већ се пажња одвраћа оним ппумом које кога. Онда слабији ђаци не могу своју пажњу обратити на оно шито учитељ говори, не могу расуђивати о оним стварима што су чули, не могу је запамтити. С тим деца заостају умно далеко иза неколицине својих другова; с тим се олење п надајући се да ће им "другови казивати.

Но деси се да добри ђак хоће некога од својих другова да изигра, хоће да га превари, те му дошапне противно учитељевоме питању и правоме одговору. Онда му се другови смеју онда ђак буде кажњен. Али шта буде када се са часа изађе“ Зар дете кажњено може да остане ладнокрвно према своме другу који га је преварио ' Не. Они ће се одмах поту:м, пили изгрдити, испсовати. У њихов ће говор ступити

о

сталица, које ће се грдити. А је ли то задатак школе % Је ли то сејање љубави међу невина срца || Не! Таква школа није школа, таква кућа није кућа васпитања, већ разврата — то је хајдучка, кућа.

Поред треваре пи осветољубља може се појавити симпатија пили антипатија према неким ђацима. А. тога не треба. да буде у школи. Тамо морају бити сви браћа, морају се волети сви као да им је Христос улио у срце оне његове изреке. А зар неће рђав ђак, који не може напредовати у наукама, кога често кавне, зар неће он ма којим начаном купити дошаштавање! Да, он ће га купити или новцем, или. јабукама, крушкама, орасима, колачима, бонбонама, шећером, услугом, покоравањем, улизивањем, пољваљивањем итд. итд. То је зло, те грдно вло оне школе у којој је. Место да је та школа одгајила истините, искрене, поштене и поносне будуће грађане, то им је она одгтјила клицу покварености у сваком погледу. Поред тога из те школе су изашли себичњаци, частољупци, подмитљивци, лажови, каишари, крадљивци и т. д. икужиће друштво у које ступе. Тако васпитана деца мислиће, да се свуда, као у школи, може проћи, мислиће, да се у друштву, пред влашћу може онако исто подмићивањем проћи, па ће откидати од себе и давати тамо ради спаса, али с тим уверењем, да то откинуто надокнади тим истим начином од другога лица. И онда шта излази ' Грозно ! За то ми и имамо много улизица, крадљиваца и каишара, људи друштвеном напретку стављају, тордијеве чворове на пут. Од хрђавог

и такви

и остали ђаци те ће обојица имати при- | васпитања школске деце добијамо хрђаво