Učitelj

А.

право да управља борбом према намери која има да се достигне или према приликама које могу наступити.

Наставник се поглавито ослањао на принципе услед којих се морао да усвоји расмакнут строј за батаљон првога реда (1. бат.): Ово је једна Формација која се може лако да изведе и с којом могу лако да се упознају старешине и трупа; она се да лако извршити на сваком земљишту и у разним приликама ратним, само што се тада измењују остојања појединих редова; она олакшава кретање разних оделења, избегавајући сва маневрисања која су опасна услед непријатељске ватре; она. одржава једнообразност и лакост командовања, остављајући велики део свега тога личној инцијативи ; она даје могућности да се ја. чина ватре мења према потреби борбе; она умањава губитке услед великог остојања између редова; она уклања у колико

је могуће мешавину међ одељењима и оси-

| | | |

гурава радњу појединих чинова; она даје |

прилике да се поткрепљава војнички морал све до одлучног момента, и то постепеним доласком у ред потпора које су мудро сачуване. Батаљон, тако методски распоређен у дужини од 300 метара и у позадности три пут већој, може смело приступати непријатељу, а да не буде заустављен рушећом силом савршенијег оружија; он је у стању да појача ватру, имајући при томе при руци сва срества да, дочека сваку евентуалност.

! И тактака марша беше тако исто предмет даљих лекција: шетње су често давале прилике да се исто уведе у практику. „Свака колона у маршу, говораше им Јован, одељује на извесном остојану авантарду која јој предходи на остојању што се мења према важности саме колоне; за= датак је аван-гарди да се избегну изненађења, а њено бројно стање износи скоро четвртину целе колоне; она се сама, дели на редове који, под именом главе и трупа аван-гарде, престављају, према удаљењу од главног дела колоне, све мање и мање групе којима претходе растурени“ проматрачи. Сваки догађај, свака сметња, сваки напад непријатељски може се овим путем дознати и саопштити све већим и већим трупама, које употребљавају нужне мере да осигурају колону. Аван-гарда је довољна да провиди и отклони сметње, и да у случају напада образује први отпор, дајући могућности колони да заузме свој убојни поредак.“

„Са стране пута којим иде колона понамештане су побочне страже, које са, проматрачима предњих редова аван - гарде престављају заштитну мрежу колоне. Превоји земљишта, окрајци шума, приступи мостова и села исто су тако за, све време марширања предмет непрестане пажње, без које трупа може да буде изненађена, и растројена пре но што буде имала времена да се припреми за. борбу“.

(ПРОДУЖИЋЕ СЕ.)

ПРЕДАВАЊЕ

О РАЗЛОМКИМА

(СВРШЕТАК),

Усмено рачунање и поређење са позна- | у 9 осмина, прорачуни, колико осмина има

тим деловима. Колико има осмина у ове | две целинер — У 1 има 8 и у другој 8

то је свега 16 осмина. А колико ће бити | осмина, у 9, +, 5, 7, 10, 18 ит, д. целина 2 — Како ћеш да прорачунаш, тир — Има ли више осмина у 4, или у 9 целина р Кодико има осмина у 4 целине а колико

више у 9 целина него ли у 4 целинер Је ли добро прорачунаор Једна жена, исече 7 јабука на осмине и подели на своје троје деце овако: најстарије је добило 11 осмина, друго је добило 9 осмина а најмлађе је добило 6 осмина — на послетку и она је појела 4 осмине; сад да