Učitelj

6

8. Да се испити држе над ученицима,

крајем месеца Јуна по упутствима која, ће се нарочито одредити и обзнанити.

Непристрастан читалац мора признати, да су наређења овога расписа скроз практична како за учитеље тако и за школу. Да видимо.

Због оних узрока, које смо у првом делу овога чланка изложили, ни један наставник основне школе не би се радовао доласку надзорника,.који ће му оцењивати успех у раду. Ми поуздано знамо, да су многи наставници, с разлогом, зебли од овогодишњег надзора. Одувети коме могућност да ради свој посао, а после тај посао оцењивати, била би очевидна неправда. Међу тим овим се расписом оставља наставнику пуна година дана да ради, претпостављајући да неће наступити никакви узроци, који би рад у школама прекидали. Сваки наставник сад зна, да она оцена коју добије до године, кад је у релативно повољним приликама радио. даје му се и за ову годину, и онда му нико неће бити крив ако не буде радио како треба и колико треба, и ако не добије повољну оцену. Да је ово године било надзора, сваки наставник, коме би се забележила неповољна оцена, окривио би 88 то цео свет, само себе не би ни мало.

да школу је, управо за ђаке, наређење расписа практично и корисно с тога, што ће наставници са много више воље и енергије запети да раде, Они знаду да добијају од један пут оцену за две године, па ће уложити сав свој труд, да са ученицима накнаде оно, што се ове године није могло научити због ванредних прилика у земљи, па и у школама. |

Ово су ресултати расписа. Али има још један ресултат који није од мале важности Држава је направила једну уштеду, Новац који би отишао на дијурне надзорничке утрошио би се, према ономе што смо довде изнели, са свим бескорисно, и овако је уштеђени држава га може употребити на какву кориснију цељ.

41

Као што смо већ видели наставници су расписом г. министра просвете заштићени од материјалне, а у неколико и од моралне штете. Но осем наставника има још неко кога треба заштитити и наћи пута и начина како да се очувају његови интереси, који могу бити окрњени због оних истих узрока, због којих су могли бити окрњени и интереси наставника. То су ученици и њихови родитељи.

Кад наставници нису могли радити редовно и свршити све што је програмима прописано из појединих предмета, онда већ само по себи излази, да и ученици нису могли добити онолико спреме, колико им је потребно за прелазав у старије разреде. С обзиром на време, које је наставник имао за рад, као и с обзиром на остале прилике, у којима се школа налазила у току године, у равним школама постигнут је равличан успех, негде већи негде мањи. Као што се већ зна, има школа у којима је тако мало рађено, да је просто немогуће превести ученике у старије разреде без штете за њихов даљи напредак и умни развитак. Даље има школа у којима истина није све постигнуто, што је прописано програмима, појединих предмета, али је успех при-