Učitelj

Само се тим срествима, само се тим путем могу извући масе народа из бедног и пониженог стања. начином могу створити друштву вредни ваљани и свесни чланови, благостање и будућност.

Само се тим

а држави

Ш

Изнев овако наше гледиште на истин-

ске народне - основне - школе, ми смо

197

уједно с тим обележили и најближи њен“

значај, главне основе предмета, који се у њој уче, општи карактер предавања — једном речју, ми смо обележили цео свромни и површни круг делателности народне школе, која развија и храни зачетке будућих свесно-пропзводних моралних сила народа.

Да ли смо то учинили • Да видимо !....

Основној је школи задатак:

1. Да пречисти, објасни и доведе у свесни ред оне преставе и појмове, који су добивени још у току домаћег живота, и да обучи дете да правилно и јасно исказује своје мисли. Заједно с овим деца се са свим природно развијају, припремају, и постају способна за, примање нових, сложенијих престава, појмова, знања и др. Ово важно, основно дело буђења, правилне и тачне умне радње постиже се најбоље и најбрже очигледном наставом. Суштину очигледне наставе и како је треба извести, ми ћемо то изложити у идућим рецима.

2. Основна школа мора саопштавати нове преставе, појмове, знања итд. и дати могућност деци да их доцније могу сама прибављати посредством читања, писања и рачунања — управо њој је задатак, да развије код деце саморадњу. У самој ствари учећи децу

у правилном и јасном читању, писању

и рачунању, ми не само да им дајемо нове појмове, знања, мисли, проширујемо и разјашњујемо њиова појимања, већ заједно с тим снабдевамо их најлакшим , тачним и правим са којим могу доцније без ичије помоћи увећавати количину својих знања на основу искустава других.

8. Основна школа мора са особитом брижљивошћу давати деци што је могуће јасније појмове, светлија и живља знања о моралном значају човека и његовим дужностима; јер у домаћем народном животу деца немају прилике да добију ове светле појмове и знања, а бев њих човек не може никад појмити

средством,

ни савнати своја права и дужности, и свој однос њ другим људима — он ће управо без њих живети једном половином свога бића. И шта друго може улити и укоренити код деце ове појмове и знања, до чисто етичка наука, наука, о моралу“ С тога је морално образовање крајуголни камен целе наставе у основној школи. «

4. Основна школа мора давати својим ученицима, на сваки начин, главније основне појмове о околној природи, о трима њеним царствима; дакле, основ познавања природе мора такође да уђе у ред наставних предмета. Осим тога природни производи, биље и живетиње, који се сваки дан виђају у сеоском животу и који су већ познати деци, ма да само по својој спољашњости, опет дају згодан и готов материјал за основну очигледну наставу.

5. Основна је школа дужна да се стара и о здравом телесном развићу деце, да им вежба тело у правилном, гипком и лаком покрету помоћу разних гимнастичких вежбања и игара, које