Učitelj

__ме

извлаче правог кривца“ Васпитање треба да спрема децу за живот. У животу је најпотребнији рад, па за то треба децу навикавати од почетка на рад, јер ненавикнуто дете од почетка на рад гледаће у целом свом животу да му други послове посвршава. И у осталим случајима, дужност је родитеља да на овај начин строго паве, и да га доследно примењују, јер из искуства знају да

губици у свакидашњем животу пшримо-

равају људе да у будуће буду уреднији. То ће исто приморати на ред и ради свако дете без изузетка, јер изгубљену или искварену ствар неће добити нити је другом заменити, јер отац не налази паре на путу па само да купује ствари и њега да задовољава. — Од овога правила изузимају се деца која немају џојма о последицама таког рада, а то су деца од 3—4 године. врј

ОСНОВНА ШКОЛА И ЊЕНА ЗАДАЋА

по руском

У. М. ЛРОТИЋА

(СВРШЕТАК).

ЈУ

У овоме што до сад рекосмо, ми изнесмо суштину и битну задаћу основне школе. Покушајмо сад, да на основу свега овога, што до сада изложисмо, простије и јасније означимо главну задаћу основне школе, е да би се што јасније појмила њена огромна важност у народноме животу.

У основној школи можемо разликовати у главноме две стране: знанствену и васпштну. Према важности оне се узајамно допуњују, али тако, да васпитна страна заузима прво место. Цељ основне школе није само саоплштавање извесних појмова и знања, него образовање и укорењавање могућно већег броја основних, стварних и правих појмова код детета помоћу саопштавања, знања. Основна школа мора пре свега постићи, да деца по свршетку исте, могу Јасно, правилно сазнати и појмити окол-

ну природу, све што се свршава око |

њих, све природне просте њиове односе к родитељима, породици и кући својој, к суседима итд. једном речју, да буде деци потпуно јасно и појамно све, што. свакодневно гледају, слушају и раде. Ако заиста у току неколико година учења у основној школи сваки од потребних предмета буде просто, јасно и очигледно равјашњаван деци како у целини, тако и у појединим деловима; ако буде са свим просто објашњено његово образовање , развиће и значај истинског живота, пи ако су све ово тачно и верно усвојила деца: — то је природно, да ће она добити много јасних и правих појмова. Заједно с овим њиове ће духовне силе толико ојачати и привићи се таким поступно правилним упражњењима ко свесној делателности, да ће већ сама после тражити себи нове упечатке за нову умну делателност. Да, она све дотле неће бити спокојна, задовољна, док ова делателност не постане за њих са свим јасна; јер су се код њих већ