Učitelj

ПЕ

мушке цео свет, а за женске кућни оџак. Мушко мора да прибавља, а женско да чува, и на ово се при васпитавању у школи мора да обраћа пажња.

Школски су предмети једни исти за оба пола, програм и распоред могу бити једни и исти, али при свој тој, по изгледу, једнакссти у евему, у самој ствари цељ се мушког и женског образовања равмимоилази и при настави се код једних и истих предмета друкче поступа,

што ћу овде у кратко и летимице на.

по неким предметима показати.

У Науци су хришћанској два правца: догматички и морални. За ученице свавад треба имати у виду догматички, а за ученике морални правац. Код ученика треба утврдити знање, помоћу кога ће он у истинама вере видети потпуно задовољење унутарњих потреба чо: вечијег духа. Ученице треба да су тако рећи срцем привезане за личности, које су им при објашњавању изнете као релиђиозни идеали у примерима свештене историје.

У Орпском језику, изузевши граматички део, све остало: теријал , Форма, писмена вежбања, —

садржина, ма-

све то треба да је друго за ученике, 2 друго за ученице. Да узмемо за пример, од прилике ово: кад први пут почну писати писмена вежбања, онда разуме се треба им давати теме зато из онога, што им је најпознатије; па како су им догађаји из свештене историје најповнатији , јер су се са њима тако рећи од првог уласка у школу почели упознавати, то би им се од прилике могле дати ове теме. За ученике оно, како се Јосиф стара да преведе своју Фамидију у Ерипат, и како се труди да Фараона на то склони и приволе. За уче-

нице то: како Рувим долази јами и не налави у њој брата. Ученицима: Вук Бранковић, Синђелић, Зека Буљубаша, Ђорђе Ћурчија итд. при решењу: да ли да напусте своје положаје и позиције или да се жртвују 82 отаџбину ; ва ученице: Маргита и Косовка девојка, Царица Милица и Владета војвода итд. За ученике увек оно, из чега се види како је живот борба, а за ученице опет оно, како је рад, доброчинство и милошта извор свију добродетељи итд.

Општа је Историја за ученике, иу настави треба да преовлађује елеменат прагматички; за ученице је историја. културе и наставник мора више да се бави на оном што се односи на вештину и домаће догађаје. За ученике је политичка историја, а за ученице животописи, ал не само женскиња, но на против биографије мушких много више утичу на њихно чувство и уображење, но примери из њихног пола.

У Земљопису ученик мора више да се бави са оним. што га упознаје. са

_ теолошким условима; за ученице опет _ оно, што се односи на географске описе

упознавајући их са наравима цивилизованих народа. Ученици особито треба да обраћају пажњу на производњу разних држава; а ученице на домоводство код других народа.

У Природним наукама оставимо да ученици иду путем анализа, нека анатомирају, разлажу итд.; само код ученица треба увењ пред очима да остане цело. Ученици нека изучавају Физику и Кемију у њихним основним цртама ; а ученице што се више држе практичне стране, нек су упознате са Кемијом кодио им треба при готовљењу јела, и при чувању ствари у домазлуку ИТД.