Učitelj
— Како је несрећа, да је велики број одббра, чији су односи на спрам школе и учитеља — ако не баш овакви, а оно доста налик на њих, то у интересу напретка и унапређења школа, а и да би се избегао сукоб између одбора и учитеља — управитеља, било би — по нашем мишљењу — најскодније да. се узакони 080:
1. Да се одбору. одузме извршна власт по свима његовим решењима за новчану казну над родитељима; а да се преда држаној власти;
248.
2. Бупетом школским да управља учитељ — управитељ под извесном одговорношћу ;
3. Да одбор не може иврицати учитељима ни опомену ни укор; и
4. Свака достава Министру противу кога учитеља да се озбиљно узме у извиђај, па ако се не докаже да је истинита, одбор — достављач — да буде строго одговоран и пред Министром просвете и да подлегне најстрожијој казни.
2
ИЗВЕШТАЈ ГЛАВНОГ ОДБОРА УЧИТЕЉСКОГ УДРУЖЕЊА о ученицима У осн. школи
ПОДНЕСЕН 111 УЧИТЕЉСКОЈ СКУПШТИНИ
Главни Одбор учит. удружења држи, да је свима члановима П-ће учитељске скупштине познато, да је се на ЈИ -тој учитељској скупштини у 1988 години решавало о предлогу Главног (удбора о „Учебницима у основној школи.“ Ево тога предлога у целини.
ПРЕДЛОГ
о томе, да овогодишња скупштина претресе питање о употреби или неупотреби књига у основној школи као учебника.
Питање о томе, да ли ће деца ч даље да уче према готовом тексту, који је изложен у учебнику, или да настава буде очигледна у пуном смислу те речи, т.ј. да деца сама, на основу посматраних факата, изводе оне опаште појмове, који су у књизи изложени — није управо ништа друго, већ,
"питање о томе: да ли ћемо и даље такољом да стварамо само празнословне фразере, који једино знају речи, не разумевајући им смисла, иљи ћемо да помогнемо деци да "природним путем развију свој ум, те да тако постану самостални мислиоци, који
ће и доцније — кад изађу из школе, кад постану сељаци или занатлије — уметиу свакој прилици у животу да мисле својим мозгом. Питање је, као што видите, веома важно. Ма да је реч о употреби или неупотреби књига, опет за то, ствар се врзе управо око овога: да ли у основној настави потпуно и доследно да се изведе природни метод, што може бити само онда, каа се из школе избаци књига, онај готови текст, за који су привезани и учитељ и ђак, или да и даље остане ова старинска настава, по којој се само уче речи и фразе, а ум се ни најмање не развија > Другим речима, да ли настава да буде слободна, потпуно очигледна, или да и даље остане привезана за књигу — ето то је питање које треба да претресемо.
Има разлога м за и против употребе књига као учебника у основној школи. Да изнесемо овде у кратком прегледу, и једне и друге. Ево ово су главни разлози против улотребе књига:
1). Црпећи знање из учебника, а не посматрањем самих предмета и појава, радимо на супрот природноме методу.