Učitelj

и српских учитеља, који су тамо кости оставили за то што се патриотизма тицало. То није истина (вичу:“на ствар, да се реши).

Председник. Молим вас, господо, има говорника који су се јавили за реч. Има реч г. К. Војновић.

Крста Војиновић. Ја мислим да су учебници потребни основним школама јер без учебника како би се деца вежбала читању. Противници учебника много идеалишу и замишљају у будуће те не знам ово те незнам оно. (СОмеј). Онај из најудаљенијих крајева напише нешто, и ми читајући просто као да говоримо лице у лице. Нећу да наводим примере да су нам потребни учебници јер то би бидо „жив ми Тодор нек се прави говор“ (Смех).

Предеедник. Молим г.г. говорнике да говоре само о ствари и да буду што краћи.

Дим. Миловановић. Хвала г. председнику кад ми је дао права и сад да говорим, ма да сам га одавно за реч молио а ја мислим да сам и ја позван да Бао члан скупштине о поднетом предлогу дам реч, на учит. скупштини, да ли треба задржати учебнике у оснсвним школама или их треба избацити, а наставу да врше наставници њиховом живом речју. Моја ће реч бити врло кратка, тако рећи лаконска и ја молим скупштину да мене осуђује и да ме саслуша. Пало је много разлога да треба. задржати учебнике. Њих је излишно понављати, а сем њих ја ћу да додам ово. Писменост је нужна и њу нам је унело прастаро доба, Феничани и Египћани имали су је, а и Немци је имају. Што се не може запамтити, мора се забележити: тако смо добили књиге. Џомоћу књиге растурала се и утврђивала се жива реч Христова; помоћу књиге Ћирило и Методије успели су у своме раду; помоћу књиге стекао је глас Вук Караџић и Милићевић; помоћу књиге усавршује се и дотерује сваки, помоћу књиге професори на униФерситетима држе своја, предавања зрелим ђацима, помоћу књиге ствара се жива реч учитељева, помоћу књиге мора се вршити настава у основној шкоди, јер: у њој се званично тражи зачетак

писмености и зачетак облагорођавања душе и рада. Учитељ је руковођа у свему послу он мора да објасни и упућује ученика, да му не да да скрене са свога правога пута, и он сам не може без књиге да ради. Дакле књиге су у основним школама нужне и за љубав некога механизма избацити их из школа ја не појмим. Говоре каква треба, да је настава, СО начином предавања ми смо на чисто, јер и застарели учитељи морају сувремено ићи. Ја не знам од куд да се чује од бољих снага, да налазе механизма у својим школама. Они ако га имају нека гледају да га избаце (смеј). Ја сам ва то да и даље оставу учебници у 0сновним школама, и молим председништво да се ствар реши, и ја мислим да треба ставити ово питање: које зато да се избаце учебници, нека седи, а ко је противан да устане. Кад се ово питање реши, онда прећи на питање, какви треба да су учебници у основним школама и онда ћу о томе говорити. (Вичу: да се реши).

Коста Петровић. Ја као бранилац учебника да проговорим још коју речи да наведсм још који разлог у корист учебника. Добри учебници и добре књиге у опште помажу и развијање осећања. Ја мислим да учебници као добре књиге развијају осећања а то се може видети на многим писцима у целом свету, нпр. Вивтор Иго. Тај је писац учитељ целога света, он износи такве идеје које упућују читаоце на правду и истину. Ја знам да је природа и друштво бог у васпитању, али природа и друштво није све. Као што бог има свога Христа тако и природа и друштво имају свога, а то су добри учебници, добре књиге у опште. И још: тај бог има и свога св. духа, а то је учитељ. Учитељ је дужан да своју децу води у природу и друштво, из природе и друштва у књигу, а из књиге у природу и друштво. Русо вели, да утисци не дејствују на наша осећања кад су дошли но много доцније, кад их се опоменемо. Ми се сећамо појава из пролећа врло живо у зиму, а тако исто опет лети појава из зиме, као иња, тоциљања, падања снега, и т. д. Тада вам се буди већа Фантазија,