Učitelj
(После одмора)
Председник. Господо, сад има да се донесе коначна одлука о измени правила друштвених. Ко је за измену правила друштвених нека, седи, а ко је противан, нека устане. (Вичу: да се попменце гласа).
Молим вас господо није потребно, да прозивамо, и мислим да ће много боље бити устајањем и седењем да решимо. (Опет вучу: да се гласа поименце). Молим вас господо врло је тешко прозивати 200 људи.
Илија Миљковић. Пошто је антажовано
поверење или неповерење главног одбора, ја тражим да се гласа поименце (чује се: тако је). У Предвеедник. Кад скупштина жели нека буде поименично гласање. Дакле, господо, ко је за измену правила друштвених казаће зив, ко је противан измени, казаће „против.“
(Настаје гласање) (После гласања)
Председник. Молим вас има ди ко да није прозванр (има). Молим вас изволте се јавити секретарима да вас запишу и дајте ваш глас.
Оглашујем да је скупштина са 85 гласова противу 62 одбацила, измене и допуне
- о правилима учитељског удружења.
Председник. Молим вас господо да пређемо на дневни ред. На дневном је реду о училима у основним школама и за то молим Г. известиоца да прочита.
Известилац извешт. одбора Јован Д. Јовановић чита: (Види [1 предлог засебно оштампан).
Председник. Има, реч г. Ник. Стојановић.
Никола Стојановић. Молим вас, господо, овде стоји: за зологију „пуњење животиња,“ То не значи да учитељ пуни животиње, но треба разумети пуњене животиње. Може неко разумети да учитељ треба да пуни животиње, и онда би семучио тим послом. То је штампарска погрешка.
Ј. Д. Јовановић. Да не би скупштина мислила да одбор прегледајући предлог није приметио погрешку, коју је напоменуо г. Никола Стојановић, имам да кажем, да,
а
је и одбор то приметио, и сматрао је за штампарску погрешку, и није хтео ту ситницу да унесе у извештај.
Председник. Прима ли скупштина ову примедбу 2 (прима).
Сад прелазимо на дневни ред. Има реч г. Мелентијевић.
Мелентијевић. Ја имам да приметим да главни и извештајни одбор није овде ставио и карте осталих делова света за поједине континенте, за то што код нас постоје више основне школе, а у њима се према садашњим прописима предаје Европа. и остали делови света. Тако за земљоџис стоји: „слике, брда, вароши, села, градови реке читавог предела, одела народног итд.
Од карата треба свака школа да има рељевну карту Србије с натписима географских места и без натписа, и карта српских земаља,“ а за остале карте и не спомиње се.
Исто тако имам да приметим односно предавања природних наука, хемије и Физике. И то се предаје у вишим основним школама, а међу тим главни и извештајни одбор о томе није ништа приметио. Ја мислим да су нужна учила збирке, којима ће учитељ спремити своју децу, а тако исто разуме се, да без апарата и показивања Физика и хемија(се не предаје.
Исто тако за пољску привреду не видим ништа. Мени изгледа просто да тај одбор није имао на уму више основне школе, и за то би требало поделити збирке појединих предмета, како би учитељ могао боље показати оно што лредаје.
Никола Стојановић. Овде истина нису ушла у претрес учила виших основних шеола, јер је њих врло мало а и треба да видимо како ће бити устројство, реортанизација тих школа и онда може бити да ћемо много предмета уметнути, 4 и за њих ће требати извесних учила. Ми нисмо, дакле обухватили више основне школе, но само ниже.
Ј. Д. Јовановић. И ја сам имао да кажем то што и г. Никола. Више су основ. школе ретке, и варошима дотичних школа нико не смета да набаве и ова учила као Фивичке и хемијске апарате, и извештајни