Učitelj

новништва, ад сеоске према месним потре- ||

бама сеоског становништва.

8. И једним и другим школама да се обрати много већа пажња на моралну страну васпитања.

Осим овога да се препоручи свакоме члану, да свакога убеђује уто да је реортанизација основне школе потребна.

Све остало, што би требало о овој ствари у појединостима говорити, да се остави идућој скупштини. И ја предлажем да се у овоме правцу говори о овој ствари. (Врло добро).

Коста Андријалшевић. Да. је реорганиза ција основних школа потребна, то се, мислим, довољно доказало, но да се не може о овоме дебатовати, излази из тога, што би требало партију по партију претресати. Но нико од учитеља не рече да има да се говори о оној реорганизацији. која нам је сада као кора хлеба, потребна, и са данашњом организацијом која не може опстати, то је нпр. што се тиче продужне школе, и једини је г. Јоксим 0 њој говорио. Ја мислим, господо, да ова скупштина треба да донесе закључак, да се Гг. министар умоли, да се ове године обуставе предавања у продужним школама. Про-

дужне школе постоје у варошима, а и у

селима. У варошима се и може изаћи на. крај, али шта да ради учитељ, који у селу ради с 4 разреда, и који мора у продужној школи да предаје 6 опширних предмета; ту је рачун, историја општа, Физика, хемија итд., а особито је тешко, где нема никаквих учила. И још да се запитамо, ко долази у продужну школур Ђаци који сврше 4 разреда са рђавим услехом, ђаци који не могу да положе пријемни испит за,

56.

гимназије, ђаци који су учили разреде по две године; упродужну школу долазе она,

"деца, која једва чекају кадће ко умрети,

да понесу крст и кољиво. Таква деца, остају да уче ту продужну шкелу.

Даље познато је да продужна школа, располаже само са 160 часова у години, и то кад би се они редовно похађали. У варошима треба два сахата, да ту децу дотерају у школу, а у селима где су ђаци у продужној школи, треба по дана пробавити док се деца сакупе да се држи час. И по тачном рачуну не остаје ни 30 часова на годину за продужне школе у селима, а за вароши остаје мало више. Е сад, у чл. 89 стоји, да ако деца не долазе уредно у школу, да их школски одбор казни, Али које кривр Мајстор га је послао да иде у школу, а он у место у школу, он иде да лови рибу. Оде пандур да га тера у школу, а он важе да је једва дДочекао да га мајстор отера да се мало одмори. Дакле мајстор није крив. Са женском децом може се нешто и постићи, јер су опа мирољубивија. Свему овом може се стати на пут другим начином: треба, подићи више основне школе, а никако продужне. Настава за продужне школе и мушку и женску децу једнака је. Родитељ каже, шта ће у њој да научи моја девојка. Женски рад ја не видим да учи, а та ваша Физика, како ће ићи у Америку, то јој ништа не треба.

Из свега наведенога ја сам за то, да се г. министар умоли, да за ову годину обустави предавања у продужној школи, и да поднесе предлог скупштини, да се као непотпуна и штетна са свим укине.

(СВРШИЋЕ СЕ).

ИОДРАВСА

мњење

У чланку „Један метод у васпитању“ број 19., страна 292., у другој

рубрици, а у 20. врсти стоји: „о богу, умору“ итд. Место тога треба да буде:

о болу, умору итд.