Učitelj

онда можемо још назвати и телеснодужовном тимнастиком , која у психолошком односу има вишу цељ — енергију и очвршћење карактера.

“. Пошто нас опит уверава да основу васцелог живота чини чувство, то та метода у броју својих најважнијих за-

даћа има и задаћу да облагороди чувства.

8. Како се знање у опште не може друкче развити, но на основу чувственореалних опита, за то та метода и тежи

очигледности, те је по томе и зовемо очигледном.

9. Како се виша човечанска тежња, састоји у остварењу идеала истине, добра. и лепоте, онда практично остварење тих идеја није могуће друкчије, но радом у духу чисте моралности и религиозности , и тако је дакле основа те

методе моралност, религиозност и Љ%уманост у опште.

10. Како се добра својства не могу вештачки или насилно натурити човеку,

398

пошто се она добијају само сопственим трудом и напором, онда се та метода по могућству и стара да развије и изазове саморадњу, у којој се и оличава њена виша Формална цељ.

11. Како се човечија природа јавља у свакој личности својебитно, самообразно , онда та метода и поштује индивидуалност питомчеву, и помаже и настоји да се личност потпуно очува.

12. Пошто сваки човек припада извесном времену, извесној земљи; налази се под утицајем елемената које је створила прошлост, и сам мора бити раднив у извесној сфери, те имати утицаја, на будућност; и тако право васпитање мора стајати у органској свези са историјом цивилизације, и доводити свога, питомца у додир и познање са свима изналасцима. И тако ће васпитање с је-

дне стране бити: историјско, а с друге

ут дивидуално.

(СВРШИЋЕ СЕ).

зАЛИСлИЦИ 111 УЗИТЕЉСКЕ СКУПШТИНЕ

уп. САСТАНАЋ држан 6. Августа 1886. године у Београду у сали велике школе.

ПОЧЕТАК У 4 ПО ПОДНЕ.

ПРЕДСЕДАВАО :

Филип Видаковић.

Председник. Молим вас, господо, пре но што пређемо на дневни ред, да прочитамо неке предлоге. Нека г. секретар чита.

Секритар Тодорић. Чита:

1. Предлог да се жени поч. Лазара Блатојевића , бив. учитеља, који је умро у болници за време рата, изда једном за свагда извесна сума новаца као помоћ.

2. Предлог да учитељ има права апелате на ревизорску оцену.

8. Да, се место ревизора поставе окружни стални надзорници.

4. Да се учитељима олакша у комбинованим школама.

5. Предлог да се деца не уписују сваке године.

6. Да се давање повишице не чини на основу оцене.

7. Предлог да учитељи не певају у цркви.

8. Предлог да учитељка, кад се уда за учитеља не губи право на квартирину, кад је с њим у јеном месту.

Председник. Прима ли скупштина да. упутимо све ове предлоге изв. одбору. (Прима),