Učitelj
10
или треба олакшати онима, који морају ла одоцнерг Ми мислимо да би овима другима пре требало помоћи но првима, међу тим, горњих расписом вишеће се учинити то, да себи овако дуге ноћи продуже оној деци, која се пе могу довољно ни сад да наспавају, него што ће се помоћи онима, којима треба помоћи.
Осим овога, што рекосмо, овим се ствара друга једна незгода, која ће да смета, самој настави, много више, него што то може на први поглед изгледати Многима ће се учинити да то није ништа и да тако треба да буде кад се каже да [ раз' долази у 9 часова, а остали разреди у 8. Рећи ће се: па и треба тако; деца су мала и слаба, па нека доцније дођу. Али овди се није мислало на то, да ли ће остали разреди моћи што да раде од 8—9 часова од ларме 1. раз., који ће за то време долазити у школу, разговарати, викати итд. !. разред није у одвојеној згради, та да не може сметати осталим разредима, него свуда је соба до собе. А ко ће да шиљбочи ту од 8—9 часова, те да пази да деца |. разр. (нарочито београдска деца) не лупају вратима , не трче, не вичу игд. Сем тога, у Београду у неколико школа су 1. и П. раз. заједно, па како ће се ту радити с Ц. р. од 8—9 часова, кад ће за то време деца 1 раз. долазити и сметати. Деца !. разр. не могу стојати зими на пољу иди у ходнику, а кад морају улазити у школу, онда се с П. раз. не може ништа радити.
Све ово, кад се узме у рачун, онда је јасно, да ће се горњим наређењем министра просвете настава оштетити у 0, П1. и ТУ. раз. а деци 1. раз. колико ће се учинити добра толико и зла. Сиромашној деци мало ће се помоћи, а богатијој иде се на руку да се навикавају још из малена више на дембелисање, него на уредност и рад.
Но ово задоцњавање није само у 1. раз., него је готово у истој мери и у свима разредима. Кад је из јутра облачно и ружно време, не дође до 8 часова доста ученика ни из ТУ. раз., а камо ли из П. И, више мање, ту незгоду имају учитељи свију разреда, па ако се хтело да помогне овде
>
Зе
'
требало је ово наређење или да вреди за све, или да га нема пи за [. разр. Или, ако се баш мора тако чинити само у првим разредима, онда је требало то исто да вреди за све прве разреде у Србији, нарочито по варошима. Но тако није учињено. Наређење ово вреди само за београдске сеновне школе и то је једина добра страна овога расписа, јер иначе би се чинио јелан лом више по свима школама у Србији, а овако је то само у Београдским школама.
О овој ствари било је говора пре неко-
_ лико година на једном већу београдских
учитеља, па је онда већина била за то, да се 1. раз. не одваја од других разреда у долажењу у школу, јер би од тога било више штете него вајде. И сад, после овог најновијег расписа, већина београдских учитеља жали се на то, како је врло незгодно што деца [. разреда долазе доцније од осталих, Дакле Факат је да поменуто наређење не отклања задоцњавање, него само доводи школу и наставу у друге неприлике. Ми се надамо да ће се надлежни брзо уверити, да је поменуто · наређење више штетно него што је коричено и да ће га што пре укинути у интересу саме наставе.
Учитељи пак требала би лењу децу да коре оном децом, која толике послове посвршавају и опет дођу на преме у школу, и да им озбиљно кању да морају мало раније устати и на време у школу доћи. А кад се потреви те многа деца не дођу до 8 час. због облачног или рђавог времепа, могло би се предавање почети у 9, па се после 10 мало задржати. То би се могло оставити увиђавности учитеља, свију разреда. а не би се морало нарочитим наређењем регулисати.
Кад је ово било написано, изашло је је друго једно наређење мин. просвете, којим се наређује, да и деца Џ. разреда почињу предавања у 9 часова као и 1. раз. Из овога се већ види, да је прво наређење чинило неке неприлике осталим разредима, те је морало за првим наређењем следовати друго. Ми мислимо да ће сад Ш и.
5 3 –
ага аљновииви ка каса а саљиц с “о.