Učitelj

могла да негује морална осећања у оенов. школи, не само да би је радо оставили у њој, него би јој дали сваког дана по неколико часова. Али, кад то не може бити, онда се мора на други начин тражити лека овоме злу, које се све више шири.

Морално васпитање узимало се до сад оуагредно ув Хришћ, науку и уза све предмете, те је од тота мало вајде било. Сваки се бринуо да спреми за ревизора што сјајнији успех; = срце дачије, не може ревизор за онај сат видети, па се слабо на толи гледало. Ученицима се запрети да су мирни ин добри докје ту ревизор, а после макар - и запалили школу. Ми пак не мислимо да тако треба и даље да остане. Ево како ми мислимо: Морално васпитање треба. да иде уза сваки предмет и да се на њега обраћа пажња 2де 20Д се прилика укаже, како за време предавања тако и пре и после њега и, да уз то учитељ свуда буде жив пример за све. Али, поред свега тога, више узгредног рада да буде и један нарочити предмет у коме ће се морално васпитање нарочито неговати. За тај

посао, по нашем мишљењу, најзгоднији.

би предмет био: грађанска трава ц | дужности, 0 њоме је било говора у 99 броју „Учитеља“ пр. год. Не мора

бити све по оном калупу као што је |

у поменутом чланку казано да се у Француској ради, него на ту форму. У том предмету говорило би се о дужностима, које човек мора да врши, јер га друштвене обавезе приморавају на то, за тим о дужностима, које човек треба да чини. Ту би дошло пуно примера из обичног живота и њима би се изводило шта је добро, а шта је зло; шта човек

,

треба и мора да чини а шта не треба, ако хоће да је добар и поштен човек,

Примерима из обичног живота више би се учинило, него што се може учинити данас у Хришћ. науци причањем онога што је било пре 2000 година. претњом и обећањем. Оно мало лепих примера, што има у Хр. науци, што могу бити угодви за децу, могу се употребити и овде, а да се не мора ради њих неколико изучавити целокупна ре лигија

Ми мислимо да би се на овај начин могло много боље утицати на морално васпитање деце, него Хр. науком, како

" се данас чини, или се мисли да ЧИНИ.

Не велимо да би се на овај начин одмах свет преобравио, него само тврдимо, да би се на томе пољу далеко више учинило. И што би се морала усадило , било би усађено као што треба. _—- што би се створило, било би створено. Тек на овај начин могла, би осн. школа стварати будућности поштене грађане , који не чине никоме зла, за то, што се зла гнушају; а помажу ближењем за то, што осећају да им је то морална дужност , а не за какве медене колаче. —

Толико емо за сад сматрали за нужно да кажемо о овој ствари.

Ми не мислимо да смо овим пронашли нов барут, него смо сматрали за нужно да покренемо иово питање сад, кад ваља мислити о реорганизацији наше основне школе, Наше је тврдо убеђење да се швола мора одвојити од цркве кад тад, а мислимо да и сад није раво. Онима, који признају да ће то морати бити, али да је још рано, велимо: признајте бар да то мора бити, _ не опо- |