Učitelj

142

дечијој за време предавања лежи у самом учитељевом предавању, понашању или ма чему што јеу дечијој близини. Свакојако се мора учитељ постарати да испред деце уклони све што би њихову

пажњу на страну привлачило (амо спа- |

дају слике, животиње и све друге ствари које могу да скрену пажњу на другу страну). — Али прави узрок ипак лежи у самом тону наставе.

Дечији је дух такав, да само оно прима, што му се живо престави, због тога се мора свави учитељ трудити да што живље и очигледније предаје.

Предавања о једном предмету не смеју се развлачити, јер и ако деца у почетку са пажњом слушају, ипак често бива да им се досади и да се њихова пажња, мало изгуби. Тада је боље о чему другом повести реч јер деца воле промену,, а то им је у исто време једна врста одмора. Али много пута потребво је, да се код једног предмета дуже задржи; — добар учитељ ће тада прекинути мало наставу, и речима, изазвати интерес код деце за тај предмет, а уједно и одважност и поуздање у себе ла га науче.

Поређењем других предмета — о којима

је пре био говор у школи — у свези са тадањом обуком изазваће веће љубопитство у деце и то их онда нагони на пажљивост, а тај тренут запете пажње употреби учитељ на главне поуке, које им као правило треба, у животу да служи. ;

Више пута је сам учитељ расејан, па и ако предаје без методске погрешке, то га ученици ипак не могу с онолико воље слушати, као кад се учитељ сав преда, ономе о чему говори; кад му се на лицу огледа одушевљење и кад ни један предмет у том часу њега не занима више но онај о коме се говор води. — У таком случају, боље је и да не предаје докле се не прибере и не одмори ако је се заморио. Он сам мора изгледати као да се учи са ученицима заједно, својим погледом мора мисли код својих ученика изазивати, а на лицу њиховом видеће да ли су расе-

јана и колико су уплива имале његове речи а тиме волики је и успех учињен у настави.

Ракова-Бара 1886.

Анђелија (6.

Чудно захтевање. Изашла је једна особита новост у Паризу, од надзорника ака демије у Кајену, по струци школској. У једној његовој овружници, што је послао. својим потчињеним падзорницима окружвим, казао је: „Нашао сам да писмени докази о учитељу и учитељици. у мојој 06ласти, који се подносе при постављању | њиховом за извесна места, нису довољна за избор места. Поред способности и стручног образовања требају и спољашна својства да се узму у обзир.“

Према томе заповедио је да-му се до првог Јануара ове године пошљу слике свију учитеља и учитељица у његовој области, (0 лочетка мишљаху Џарижани да господин надзорник има намеру, да између другова по гвојој струди тражи жену. Мислили су да ће му фотографске слике олакшати избор. Чак су од тога часа и неке лепе учитељице сањале, да ће постати надзорникове жене, Но, та је лепа нада прошла, чим су сазнале да је надзорник жењен.

Сад стоји питање: шта хоће он са овим сликамар Да ли он воли тако јако своје подчињене, да хоће чак и да има њихне слике пред собом! Или мисли само на то,

"да општине задовољи ако желе гледне учитеље и учитељице.

ж ж :

Сиромах Посталоције, да је сад живи да је учитељ у земљи гди се и његова слика, тражи, морао би пропасти од глади.

с немачког В, Голубовић учитељ.

_ Дечија забавишта у Србији. Под овим насловом ми смо изнеди наше мисли, наше жеље и потребу тога у нас још у“ броју