Učitelj

учитеља и ученике, и с тога га треба укинути. За ово ће гласати велика већина учитеља у Србији.

Последњу алинеју члана осмог треба, такође укинути, јер и она говори о Продужној школи.

(ПРОДУЖИЋЕ СЕ).

а

ПОЉОДРИВРЕДА У 00И0ВКОЈ КОДИ

ПИШЕ

ЈЛАЈА Т јодоровић.

(НАСТАВАК).

Да видимо сад, да ли су више осн. школе доиста тако непотребне, те да их ваља преобратити у пољопривредне; и да ли за њих постоје тако незгодне погодбе, као што их г. Пе-

тровић и писац више поменутог чланка престављају.

Задатак основне школе, по новом закону о основним школама, јесте и „Да спрема ученике за грађански живот.“ Сви, који смо писали о овој ствари после овог закона, сложили смо сеу томе: да је овом одредбом законском решено питање о немарном шиљању деце у школу. Досадашња основ. школа није тако рећи ништа користила за практичан живот; ђаци, кад су школе свршили, нису собом изнели знање, којим би породици, којој припадају, па доцније и њима од користи били.

Поред читања и писања и нешто мало рачунања била је сва корист од основне школе за будућег грађанина; те по томе, сваки такови ђак после школе морао је почети изван школе од азбуке за привредни живот. А кад би се та азбука добијала у школи, и то на начин основапији и примамљивији, онда би и воља за давањем деце у школу била већа, онда би и наше

школе биле пуније, онда би се и просвета народна окренула на бољи правац и показа би реалније успехг. Овај задатак одредио је законодавац двома разредима: петом и шестом, које је додао основној школи, и који су, за разлику од доондашње основне школе, која се састојала из 4 односво 8 равреда назвати: виша основна школа. Нижа основна школа остала је и даље са задатком да: наставом и васпитањем шири по народу основе знања, вере

"И Наравствености, и да спрема ученике

за учење у средњим заводима; а виша основна школа има да спрема ученике за грађански живот.

Сва тежина разлике у гледиштима на уређење више основне школе, као да лежи на овој речи: грађански живот. Г. Петровић вели'): „На чисто смо са задатком основне више школе. Ако она хоће доиста „да спрема за грађански живот“, она мора водити рачуна о потребама тога живота. Она мора дакле спремати или пољопривреднике или занатлије. Ништа, треће не може ' Нема сумње да и сам закон схвата 88датак више основне школе.

') «Гласн, мрн. Фин.» за 1883 г., стр. 979,