Učitelj

198

Не верујем никако, да је и творац | закона овако схваћао задатак више осн. школе: а за то имам ослонца у једној од резолуција Главног Просветног Савета, од кога и произлази овај закон, која гласи: „што нижа основна школа, спрема ученике и за ступање у друге заводе, нити је основно) школи задатак да даје стручно образовање.“ ") „Грађански живот“ није једно исто, што и привредни (економни); привредни живот је део грађанског или социјалног живота који има друге и много шире постулате, него ли први. По томе „грађански живот“ одиста је нешто треће; јер за грађански живот није само потребно знање пољопривредно, занатлиско и трговачко, нето је потребно и знање социјално. За једног грађанина колико је дакле потребно знање пољопривредно, или занатлиско или трговачко, у толико је потребно и знање историско, земљописно, природних наука, рачунско и др. Образовани сељак, или трговац, или занатлија не само да треба да разуме темељито свој рад, него и да зна да цени прилике, у којима се налази, да се одушевљава идеалима и др. Ја, шта више, налазим да је за „грађански живот“ крајња потреба, да се поред садашњих предмета, у вишој основ. школи предају и основе народне економије, — као нпр. у Енглеској, — зеконодавства; а ио овоме, чини ми се, да је било предлога у ГА. Просветном Савету. Кад се грађанину даје право да одобрава и кроји законе и економне уредбе, — какви су ови, кад тај грађанин нема ни најосновније

2) (Просв. Гласник» за 1884, св. 9 и 10,

стр. 214.

основе народно-економског знања и државног; и може ли се помислити, да он може имати самосталног погледа на установе и уредбе, за које је позван да да свог гласа '

Па и Комисија за израду програма зл предавање пољске привреде у осн. школи, (у којој су били чланови: један стручан педагог, који је садљ наставник учитељске школе, 2 наставника пољопривредне науке у учитељ. школи и богословији (један бивши) и два учитеља основних школа) била је скромнијег мишљења односно предавања пољсве привреде у основној школи. Спроводећи програм министарттву просвете, комисија је изјавила, да би требало предавање пољске привреде да отпочне у трећем разреду; и да кров све разреде, од трећег на више, буду по 2 часа недељно. Главни просветни савет, по што је већ у духу закона закључио да се пољска привреда предаје само у вишој основној школи, повећао је број часова на 83; а програм, који је комисија предала, удесио је према овом броју часова за дева разреда. Немам при руди више поузданих података 0

- предавању пољске привреде у основним

школама у другим земљама, те да ове упоредим са стањем које је код нас. Једним само користићу се, те да се види како ми у овом потдеду и са првим повушајем у уређењу наших виших основних школа, далеко боље стојимо. У Далмацији по новој „Науковној основи“ У) пољска привреда има да се предаје само у шестој години и то по 2 сата недељно, — један за предавање

5) «Ва коуодак о совродагафуц» од Ј.К. Моуака, стр. 3. (Предговор).

НА а ме

4