Učitelj

878

стигла свој задатак, После овога прелази |

се на специјалну дебату.

Коста Петровић чита програм из Срп. · јез. за 1 раз. у 11 тачака, како је скло= пила комисија одређена за то.

Благоје Недић као члан комисије, која је пре овога била одређена да прегледа програм из Срп. јез., чита како је он ми-

слио да би требало да стоји у програму

из овог предмета за [ раз. По његовом мишљењу не би требало детаљисати о чему треба у припреми да се говори, него то оставити наставницима. Као разлог за то, наводи то, што ревизори после рђаво тумаче то детаљисање, па изискују читава предавања о појединим животињама.

Сава Атанацковић слаже се с Недићем. |

Стеван Зарић је за то, да је нужно детаљисати о чему ће се говорити у припреми, јер неспремни учитељи не знају о чему ће водити говор с децом.

Јован Бољарић мисли да све то треба изоставити, јер ми имамо буквар са сливама, па учитељ може доста разговора 80дити код оних 30 слика. Уз њих се може имати доста материјала, те није нужно да се и друго што ставља.

Коста Џетровић вели да је ово детаљисање стављено из бојазни неразумевања ; али да се не би рђаво разумело и рђаво употребљавало, могло би се додати још: „разговор о томе.“ Ово је само сретство за дец говор, а то је, мислим, и законодавац мислио, ·

Катарина Петровићка чуди се од куда Коста зна да је законодавац баш то мислио. Даље одговара Зарићу па вели, да, је непотребно друго што, кад се поред оних 30 слика у буквару може доста разговора водити.

__ Шетар Никетић вели како је поодавна, радио у 1 раз. али је увек узимао по ! и 2 месеца припреме и тек после прелазио на слова. Међу тим из говора г-ђе Каје излази да припреме и не треба да буде него дасе одмах пређе на слова. Он мисли да је ово детаљисано за то, да се зна о чему ће се говорити. Он је за то,

да треба да остане овако детаљисано, као што је и сад.

Филип Видаковић мисли, да је добро овако, као што је, и да ово није много, него баш на против, мадо је. У програму треба све детаљисати сем осталог и за 10, ла не буде оних злоупстреба од стране ревизора , чега се неки боје. Разговор је врло нуждан и он је за то да остане овако и да се још више детаљише, а никако није за то, да се одмах пређе на буквар као што Бољарић рече.

Дим. Ј. Путниковић. слаже се с тим да остане детаљисано, као што је у ових "1 тачака казано, јер то није много. Што се неки боје да ће неспремни учитељи рђаво разумети ово, па зло употребљавати, томе би се могло помоћи кад би се написала ваљана упутства, ца у њима да се изложи како да се врши тај разговор у припреми. Што може бити злоупотреба од стране ревизора, ако у програму овај део буде детаљисан, и томе злу треба гледати да се стане на пут на други начин, а детаљисање је нужно опет и треба да остане

Никола Поповић казује како је био члан оне комисије, која је спремала овај програм и како је баш њему било пало у део да изради баш ову партију Онје написао био у главноме овако, па је после нешто изкењено. Што је он овако поделио, има методског разлога за то, јер је пре тога припрема била јадна и чемерна. За 1 год. свога учитељевања он се уверио да учитељи већином прецењују своју снагу, па често прелазе преко припреме и вежбања у говору, а то чини те се после рамље до краја основне школе па и даље. Даље ређа све тачке редом и доказује да је све то нужно ради бољег упознавања и вежбања. Подела је, вели, нужна, а овде у осталом, није баш казано да је то „вјерују“ те да се мора са свим тачно придржавати тога и не маћи даље.

Онмисли да ово треба да остане овако и да министар просвете треба увек да наређује ревизорима да строго пазе на то да ли су та вежбања вршена.