Učitelj

425

Буквар, који је заменио овај нови, писат је анадитичко-синтетичким начином, А новир — Џо истом методу. Метод, по коме су писати досадањи буввари, познавао се по својим писменим упутима, међу тим, нови буквар нема тога и.... он је Данас многим наставницима затворена књига, коју сваки не може читати. Он је, некако изненада, спуштен у шкодску атмосферу без свога компаса, која га је већ почела оксидисати на разне начине.

Буквар, то није мој исеључни посао сад, али како сам до сад читао дојакошње букваре, то ми је само љубопитство забранило, да, и нови буквар на данашњем нашем састанку не читам.

Нови буввар, читаћу данас доста кратко, а у неколико компаративно са оним, који је новим истиснут.

Свега, 4'/, штампана табака, износи нови буквар, а снабдевен је са 29. илустрација. Илустрације су за то, да у учениковој свести живље и тачније изазивају представе о предметима, које слике представљају, а са представама и речи, које именују насликане предмете и које треба да имају у почетку или на крају оно слово, глас, са којим се ученици имају познати. Према томе, слике за буквар бирају се врдо пажљиво и са нарочитим предрачуном тако, како ће одмах код ученика изазвати сличну представу, а са њом и дотичну реч и то баш ону, која се тражи. Кратко: слике морају бити најоаштије, најтачније и најпростије.

Да почнем, са првом страном, првог листа. На њој пише; да је то вњига која. се зове буквар за осн. школе у краљевини Србији; да га је писао Стево Чутрило ; да је издање вр. срп. штампаре у Београду о. г. и да књига вреди 25. динарских. На другој страни 2 Нема ништа ! Па шта сте хтели с тим, питаће ког Ништа, већ само то, да је н овај лист ушао у садржину буквареву (само корице нису) и да је као и остади, плаћен врло мало мање од два миландора. — Напротив, ја мислим да би боље било, да је и прва и друга и још која више страна, снабдевена основним

рукописним цртама, па чак и сликама згоднијих природних предмета, које би, све скупа, послужило ученицима, као претходна припрема и за вежбање у доцнијем писању рукописнах типова, н за вежбање у говору. те тако неба се морало првог школског дана ударати, на осицу.

Са 3. страном, почиње познавање мадих рукописних слова. — -

1. Слика представља једног инескта, коме бих и ја морао нагађати име, да му није обележено са: О ин С, но који се ин другчије зове зоља. Види се, дакле, одмах, да слика није згодна за. овај посао, пошто код ученика, истина с великом муком, изазива представу о инсекту, ади све је бадава кад се уз представу изазива две и више речи, а то не сме бити. Дакле, старо око и Столица, боље је од оса, а комбинација. речи испод ове слике, добра је, но непотпуна. —

2. Слика преставља: око, нос, половину уста и чела. Слици је цел, да код ученика изазове реч нос, али то није сваки пут могуће. Мање немогућности било би онда, кад би се око и половина уста и чеља, обележили бледим, врдо нејасним цртама, а нос јачим и светлдијим. Нож је бољи од носа. Речи под овом сликом комбиноване су добро у толико, што су за ученике појмљиве, изузев реч „Но.“

8. Одлика, представља сноп, који личи на, какав свежањ цвећа. Слика је неподеспа и с тога, што има ученика који и не знају шта је сноп. Од комбианованих речи испод ове слике, изоставио бих: „понос, поносно.“ Перо је боље од Снопа.

4. Слика је топ, коме је десни точак мањи. У сваком погледу, слика је неподесна, којој предпостављам табљу школску Комбинација речи добра но непотпуна.

5. Слика представља турског ата, који је далеко остао иза алова. Од комбинов. речи и реченица изоставио бих: „Спас, стас, тата опасао пас.“

6. је слика ласта. Ласта је тица. Лист са петељком био би бољи од ласте. Од комбинов. речи, није требало узети „алат“, као двосмислену.