Učitelj
и ава
499
кони: да и учитељи добијају за издржавање цемј систематимну плату, пошто наврше 30 год. учитељске службе. Кад је ово право ујемчено професорима, чији је посао лакши од учитељског
и који су боље и награђени од учи-
теља, онда је право да и учитељи не едуже 85 година, (више од професора), но треба и они да служе 80 година ва пуну пензију.
19. Учитељске казне треба регуљлисати такво, да остану само: опомена, укор, пето-дневна до тро-месечна плата и отпуст из службе. Прве три да изриче Министар просвете, а последњу Гл. просв. Савет, према тужби министровој и одбрани оптуженог учитеља.
Учитељ да се може без молбе преместити само на крају школске године. Премештај за казну, без права на селидбене трошкове, да се укине. Јер, ако ко не ваља у једном месту, тај ће тешко
ваљати и у другом ком месту. За таквог. треба доказати да не ваља, па га от-
пустити из учитељства..
За све кривице нешколске природе, као-и за све иступе и преступе ван школе и школског рада учињене, нека учитељу суде редовни земаљски судови.
"И министар да га не може за то на
одговор узимати ни пре ни после суд-
'ске пресуде.“)
Учитељ, који би био осуђен на, затвор без лишења грађанске части, треба да остане и даље у служби само у другом месту.
90. Надзор школски да буде што правичнији и да што боље одговара
Жу Ако је са свим ослобођен; или испод суђења, или као невин Пис.
својој цељи у колико је могуће то извести у данашњим школским приликама. да надзорнике постављати само учитеље основниф школа и професоре средњих школа, а у првом реду професоре учитељских школа. За сваку нетачност,
" неправичност , несавесност и у опште
неправилност у ревизији учинити строго одговорним министарске изасланике и за такве случајеве најстрожије их казнити. Где се сазна за такве неправилности у ревизији, ту да министар нареди извиђај преко другог лица како би се тиме неправилности сазнале и кривад — надзорник — строго казнио.
Е
Ето, то су главније ствари, које се
тичу школе и њених радника, на које
смо ми мислили да треба овом приликом свратити пажњу надлежних, сад пред састанак народне скупштине. Као што се види, ми смо све то свели у 20 тачака и само смо их, тако рећи, регистрирали. О свакој овој тачци могло би се много шта више рећи и навести ваздан разлога, за што се то тако трати. Но ми то овом приликом нисмо учинили, једно, с тога што се ускоро састаје скупштина, друго с тога, што смо ми овим хтели само да свратимо. пажњу надлежних и треће с тога, што су у корист многих ових ствари изношени раније разлози у „Учитељу,“ органу учитељског удружења. У колико пак то пре није учињено, учинићемо доцније. Осим тога, већина ових питања претресана је и на месним зборовима учитељског удружења, као и на учитељским скуплтинама. -
Према свему овоме може се с пот-
пуним правом рећи: да ово што ми
32“