Učitelj

19

Под телесном дисциплином разумемо овде непосредни утицај на тело, дакле, кажњавање. Ми смо већ напоменули како та дисциплина, умирује само тело, икако собом не повлачи дисциплину духа. Истина, дешава се да по кад-кад дисциплина тела изазове дисциплину духа, али то бива врло ретко, готово само онда, кад је дух већу неколико дисциплинисан.

У првом делу ове расправе ми смо говорили о томе, како постоји свеза између духа и тела и како је ова свеза најјача код деце. Даље смо казали, да дух утиче на тело, и обратно, — тело на дух. Ако ово имамо у виду, онда ћемо лако појмити, да телесно кажњавање мора имати својих последица на дух. (0 томе, каквих последица има ово кажњавање на дух, говорићемо доцније. пошто пређемо побуде за телесно кажњавање.

Учитељи казне (телесно) децу из ових разлога:

|. Да у школи седе мирно;

9. Да се у школи и ван школе владају како треба; 3. Да доносе уредно своје задатке ;

4. Да науче оно што им се исприча и зада; и

5. Да долазе у школу чисти и уредни.

Дакле, учитељ је дужан и да учи и да васпитава —- да моралише. То су задаци у основној школи, и он је обавезан да те задатке остварује. Не нита се шта може школа учинити, колико она има моћи, већ се тражи да се изведе оно што је овај или онај замислио и ставио у задатке. Учитељу остаје да тражи средства, ионих налави. Кад му не помогне метод, он прибегава кажњавању.

Данас је обичај да се школа износи у ружичастим бојама, онако како оне нису никада биле нити ће кад-год бити. Њој се приписује нека мађијска моћ, а заборавља се, да је школа само једна од многих средина за васпитање; да деца нису анђели; да учитељи нису родитељи; да школа није природа. Учитељу је потребан ред у школи, и тај ред он мора да одржи, не толико да овог или оног немирка чему научи, колико да се не узнемиравају остала