Učitelj

Јо

били би дужни да набаве и спреме све остало, што је за овакове школе потребно; нпр. купили би по један комад од 5 — 6 хектр., алате потребне за обрађивање земље, гајење стоке и подизање шумарства, виноградарства, воћарства и т. д. Ових шк. зграда у почетку било би довољно и по једна у сваком срезу, а доцније и више према потреби и могућности. Сревова има 80., па разуме се, толико би се први пут и подигло ових зграда. Подизање ових зграда извршило би се једновремено у целој земљи, и за кратко време имали би добре шк. зграде за ратарнице. — Решив питање о шк. зградама, потребно је још решити и оно друго питање: о наставницима, које са првим стоји у свези; од повољног решења овога. питања зависи остварење оваких в. осн. шк. или ратарница, какве ја захтевам.

Мало више добре воље, па се и ово питање може срећно, као п прво, решити. Нека се поврати у живот стара Земљоделска Шумарска Школа,“ која је неко време у Пожаревцу постојала; нека се њени питомци, који су сада раштркани по учитељству, шумарству и канцеларијама равним, одмах поставе за наставнике ових в. основ. шк. или ратарница. Даље, нека се установе испити за кандидате ових ратарница, у чему треба, обратити највећу пажњу на практично образовање. А сем свију ових разни. кандидата могли би се употребити и професори и предавачи нижих гимназија и реалчица, које треба одмах укинути, јер немају цељи. И на овај начин још у почетку могле би се све ратарнице снабдети наставним снагама, које би се доцније попуњавале и повећавале услед придо“ лажења питомаца „Земљ. Шум. Школе“.

Проговорив о двама најнужнијим условима за подизање в. осн, шк. — ратарница — без којих не би се могле ни остварити, нужно је бад да проговоримо што и о задатку ових виш. осн. шк.— ратарница.

Као највећа потреба нашег народа, који је у огромној већини. земљорадник и сточар, та је: да га школа у томе поправи и упути на бољи, рационалнији, начин привређиваља. Колико је то за наш народ потребно, држим да не треба ни доказивати, јер је то стара, отрцана, истина. Природно је,а и близу је памети, да деца пошто. задобију писменост и неки мали поглед на свет и друштво, треба одмах да се науче ономе, што ће им у доцнијем животу, као грађинима, требати. Дакле даих непосредно спреми за живот. Без тога, школа губи своју важност. Зато задатак в. осн. шк. — ратарница — треба да је практично спремање (знање); тј. ратарнице треба. практично да покажу како се земља обрађује, стока подиже и гаји. и како се шумарство, воћарство, виноградство рационалније рас—