Učitelj

96

без практике. Шта је корисније: да ли знати све прилоге, свезе, глаголе, заменице, све могуће зетске или рашке жупане, амвоне: стихаре, ораре; све бубе, црве, биље и т. дг Или је боље знати: колико и кад треба дубоко орати, како, кад и шта треба сејати, како треба гајити овце говеда, свиње и коње, како се подиже шума и жива ограда, како се сади и реже виноград и ". дг Прво даје чиста виша основна школа, друго даје ратарница. Среске више основне школе или ратарнице дају ученицима и знања дакле неће остати глупи — и практике. У осталом мање више ове српске оси. шк. звале би се више по имену, у ствари би биле ратарнице. Ја држим да је јасно као дан, да не можемо имати и воснов. шк. и ратарнице, јер је то немогућност очевидна, А за оснивање онаких ратарница, као што је она у Краљеву, треба огромних издатака, кад би хтели. да у сваком срезу буде по једна. С тога треба узети оно што је за сада најзгодније и најкорисније за народ, масу. Најзад не треба се плашити што ће овакове ратарнице у почетку бити несавршене; оне ће се временом развити и. постаће врло важне културне тачке у нашем народу.

Изнев овако у целом, симстемски, ову врсту основ. и практичких школа, да проговорим што у хатар њихове доброте.

Наша централна просв. управа има погрешно мишљење о нашим школама у опште. Она мисли што је већи број школа, и што: су већма разбацате, то је боље. То је погрешно. Треба узети на ум начела удружења, којим се увек у снази добија. Јер сума појединих снага, разједињених, није равна збиру истих кад су сједињене, удружене. То исто начело и овде вреди» Да су наше ниже осн. шк. мање више груписане, мање раштркане, био би напредак. бољи и већи. Ово начело дотакао сам тек узгред, а сад даље. У среским в. осн. школама ратарницама груписаће се деца из 20 — 25 села; сага“ наставничка добиће у уједињености према физичком закону изједначења течности; у томе је и за ђаке добит. Учитељи. ће под јачом контролом околине, као и међусобне, марљивије, одушевљеније радити, а деца ће све више знања добијати, што при данашњем уређењу в. основ. шк. није. И са срествима се неће баш кубурити, јер срез, може подмиривати оваку једну школу; с тим ће у вези бити и јачи напредак.

Овако груписане в. осн. шк. — ратарнице по срезовима боље ће услове имати, него данас, за развитак како знанствен тако исто: и морални. Познато је свакомс, да се учитељи највише извињавају тиме, што школа нема великог утицаја на моралност, што се ученици под њиховом управом налазе врло кратко време, а све остало време проведу у друштву и у кући својој. Овим гр, писањем