Učitelj
10
КОМБИПОВАНИ ЗАДАЦИ ИЗ РАЧУНА
о
Поред тога што је рачун нужан сваком човеку у практици — У приватном животу, он је још врло добро срество, да се код оваког човека развијају интелектуалне моћи. Са интелектуалним добрим развитком, лакше се долази до моралних социјалних друштвених принципа. Према томе рачун је врло важан наставни предмет. И за то баш у свима школама образованога света, рачун, после језика, заузима прво место, па онда, није чудо што њихови малишани од 10—12 год. расправљају тешке рачунске задатке.
И код нас рачун није остао иза осталих предмета, а као што. је било са свима тако је пре 10—15 година било и с рачуном као. наставним предметом: и он је подуже био рад механичан без разумевања и очигледности, а прави тиранин! школских малишана. И заиста, зрело узев, рачун и није друго ништа до механичан рад, основан на овом или оном правилу рачунском; али данас је тај механизам заокругљен, изведен, показан — светао и јасан. а није као тамна басна у души учениковој. Ову истину потврђују и сами изасланици сваке године, што школама и учитељству нашем може да служи на част,
Но на овоме не треба остати. Рачунске су радње колико тешке толико и занимљиве, а нарочито кад су оне подешене из подесних. примера. Још кад би се у почетку (у кући, у дечијим забавиштама и у школи у [. разр.ј створио чврст и правилан темељ за даље рачунање, далеко би лакше ишао рад у старијим разредима. С тога баш, за почетнички рад треба највештијих наставника. Кад би се на ово мало више пажње обраћало, онда би сваком наставнику рачун био права играчка у школи. Али и ако је баш то све тако; и ако смо доста похваљени од надлежних, опет имамо много. И много да радимо да ову грану наставе подигнемо на њен релативни врхунац. С тога ћу овде да кажем што о комбинованом рачунању, које није свуда подједнако појмљено и за које нам сезамера од стране изасланика.
У многим школама био сам присутан приликом ревизије као гост, па сам том приликом приметио, да многи наставници немају тачног појма о комбинованом рачунању, а о томе је један ревизор и у извештају напоменуо. На једном месту, на захтев ревизорев, учитељ је место комбинованог, задао ђаку сабирање разноимених. бројева. Сличних овоме, било је примера код више наставника.
= ба својим таблицама, правилима и задацима,