Učitelj

115

4 које западг С леве. — Где нам је севера Ка глави — више главе. — Где је југ: — К ногама.

Пазите! Жад год станемо шред мапу која је добро намештена, онда нам ист. долази с десне стране; (нека ученик десном румом покаже на ту страну) запад с леве стране; север ка слави а југ ко ногама.) %

Да би ученици знали одмах стране света и на појединим деловима нацртаним, ваља их питати да кажу, како један округ стоји према другом. За ово наставник нека једну руку мете на један, а другу на други округ и пека пита: на којој страни овај округ лежи према овом% — На којој овај према, овом% — Ти! — Ти! итд. На којој овај према целој Србији |за крајински округјг –-

Кад се овако буде урадило, онда нам је оријентовање и даљи рад на мапи олакшан.

У Вел. Орашју. В. А. Димић

ПРЕДАВАЊЕ ЗА 1. РАЗРЕД ОСНОВНЕ ШКОЛЕ

о гласу и писмену „и“

Ра н

Т. Очигледна настава,

Треба у руци држати иглу и питати децу, шта “је овог == „Игла“ — За што ће ова игла; — Кажи ти! ти! Понови ти то још једном. — Како рекосмо да се зове ова ствара — Кажи ти. Од чега је направљена ова ствар — Од гвожђа, А од чега је направљен овај сто% Од дрвета. А ова табла — Од чега су ове скамије направљене2 — А шта рекосмо за ову углу“, од чега је она направљена; — Ко зна да ми каже још коју ствар, која је направљена од гвожђа; Кажи ти! ти! ти! Је ли ко видео већу иглу но што је ова“ — А да ли је ко видео опет мању иглу, на што је оваг — А има ли друкчијих игала — А дали има игала дрвених Шта је тврђе, да ли гвожђе или дрвог — Сваки нека замисли по једну ствар која је од гвожђа; Кажи ти! ти! — Пећ, ексер, брава. За шта ће ова игла — А да ли се и другим иглама шије % — Је ли ко видео још и друкчијих игалад — „Сваки нека, замисли по нешто о агли. Шта си ти смислио“ — Игла је мала.

!) Да не би ученицима остало не јасно за што је баш исток на десној, а запад на левој страни, а није друкчије, наставник може скинути мапу и положити

је на земљу, окренув ону страну коју треба на псток а за тим нека је полако лиже, и носи на своје место, где је зисила, те ће се ученици увершти да је тако.

(4 5)9%