Učitelj
121
9). Хајд, да избришемо још један. — Колико смо свега избрисали 2 Ти! — Колико је остало% -- Од десет крстова кад убришемо девет, колико остаје2 Ти! Кад од десет узмемо девет — ко-
лико остаје кажи ти! Ти! Тиипт.д.
Писање броја.
1. Појам о десетици. (Пре него што покажемо знак за број десет, ваља деци дати појам о десетици. За ово је најзгодније узети сребрн дводинарац и још два динара у никлу све по 20 д. п. па
онда изнети прво дводинарац и питати :|] Шта је овог — Ти! новац)ј. — Колико имам оваквих комада овде2 — Ти! (један) — На колико места 2 (на једном). — А шта је овог Ти! (Учит. нека изнесе један комад — 20 п. д. — ! гроп: (новац) — Како се зове 2 (грош) — Колико треба дати ових грошева за овај један новац 2 Ти! Пазите! — Колико има овде грошева 2 Ти (десет) На колико места2д — Ти! — А колико има овде од ових», — (показати на
дводинарац) (један) Колико иду оваквих (грошева) у овај један (дводинарац) 2
Пазите! Ових десет јединица — грошева чине једно десет гроша или један десетак. Ових десет комада зовемо десет јединица, а ово једно, што има десет таквих јединица, зовемо једном десетицом.
Шта чине десет јединица% Ти! — Колико једна десетица има јединица 7 Ти! — Колико има овде коцака2 Ти! (десет). На колико места: (Учит. нека их све скупи на једну гомилу па нек пита :) На колико су места сад ове коцке Колико има гомилаг Ти! — У тој једној гомили колико има по једна коцка или јединица — Што чини десет јединица% Ти! — Колико свака десетица има јединица Ти! Ти! итд.
2.) Бележење десетице. |Учит нека узме један прутић у величини писаљке и нека пита): Шта је овог — Ти' (један прутић). Или, друкчије кад је један (јединица). (За тим нека, узме 9 таквих прутића и нека их метне на досни крај стола (од ђака) па нека питај:
Колико има овде таквих јединицима 2 Ти! — (деветј. Ево, ја ћу додати још једну јединицу. — Колико има сад свега, јединица 2 — А колико је то десетица7 Ти! |Учитељ нека сада веже
тих десет прутића у један сноп). Ево, ову једну десетицу преместићу на леви крај стола. Колико има сад на, овоме месту десетица"
1) Ма да треба избегавати овај пзраз «грош», овде се може згодно употребити, једно, што може да представи јединицу, а друго деци је више под тим имепом и познат.
%) Копке нека су распоређене тако, да је свака за се и даље јенна од лруге