Učitelj
187
Позната. је ствар, да је у оном организму, у коме су сви удови правилно развијени, и који врше свој посао правилно, — и душа здрава и правилно врши своје Функције. Тако исто може се рећи и за школу. И она је као неки организам, ако је здрав, биће и радња здрава, иначе у болесном организму и душа је болесна. Ако је каквом год организму пужно, да су му радње правилне, то је најнужније школи Ту морају и најмањи атоми да буду и правилно распоређени, и тачно да врше свој посао, па ће и организам вршити свој посао правилно. Ако и најмањи атоми попусте у свом раду, попустиће и цео организам, — у најмањем случају рамаће.
Има скоро 20 година, како се на основну школу виче да, она не даје довољно знања за живот, да неодговара потребама народа итд. Међу тим повикама, биће мало и овога, што школа данашња заиста рамље у многоме. А како смо ми на се узели, да само ову ствар економску — интернат — расматрамо, то ћемо само о њој и говорити, и видети, да ли и она не доприноси макар колико, да се створи данашња повика на основну школу.
Ако је икоме потребно тишине и мирног рада, то је најпотребније школи. А је ди могуће имати мирног рада, кад стоје у супротности захтеви тела и захтеви душе, кад добро знамо да то једно другоме одговара — хармонише, и да без тога нема заједничког рада.
Да то одмах објаснгмо. У школи треба смишљена мирна рада, дете треба да је присебно, да схвати све утиске, који му долаза од разних предмета, А да ли је могуће детету схватшти то, кад је оно гладно, голо и босо.
Пошто је готово у већини школа интернат укинут, уобичајено је да удаљенијим ђацима, који код школе ноћивају, доносе њихови укућани храну и преобуку за 3—А па и 7 дана унапред. Доносе им обично: сира, кајмака, слапине, сува и пресна меса, и уз пост гњеждена пасуља. Дете као дете, чим добије хране за 3—-4 дана, оно прво не уме то толико да, разгађа, да му то баш толико дана траје. за колико му је допесено. но обично то поједе или разда друговима за 1—2 дана. После тога оно једе сам сув хлеб. Ми рекосмо да родитељи ђацима. највише доносе: сир, кајмак, сланину итд. то велимо доносе сами имућнији родитељи, али сиротнији родитељи, обично доносе комадић тврда сира или мало парченце сланине и по једну проју, обично непечену и умешену од непросејана брашта. Сад замислите ту јадпу дечицу која су на то осуђена, да, целе године једу само ту непечену проју са нешто тврда сира, а тако исто и ону имућнију са мало бољом храном, каква ће она ивтледати, и какву ли ће пажњу обраћати на све што сеу школи