Učitelj

198

двосмислене исто тако ни речи којима не могу ученици да схвате везу у питањима.

У питању треба наставник најве а. да нагласи ону реч, на коју треба ученик да одговори. Има случајева где је неко питање неодређено, али кад се узму у у обзир прошла питања, онда она стоје у вези с њим, и таква се питања сматрају као одређена.

4. Питања не смеју бити нити одвећ кратка, нити одвећ ду“ тачка; увек треба пазити на оно, на шта треба да следује одговор

Погрешна бу она питања којима се ученик доводи у двоумицу на шта да одговори.

Још на шта треба пазити при давању питања; У школама где има више ученика, који нису по способности једнаки, наставник треба-да даје таква питања која ће све ученике натерати да мисле, како даровите тако и слабије. Ово се може постићи лакшим питањима, јер ће сви ученици очекивати да се питају. Ученици, кад се питају не треба их прозивати по реду седења нити по азбучном списку. Слабије ученике треба чешће питати и давати им лакша питања а даровитима тежа. Овакојако треба пазити при предавању да сви ученици буду питани,

У којој школи ученици одговарају у друштву — сви заједно — у тој школи нема успеха, јер је то добро само за ученике, који су бржи — живљи у мислима, али шкоди ученицима, који су спори у мишљењу. Ови не могу одмах одговорити на постављена питања и само ће да понављају оно, што су отреситији — бистрији — ученици казали. А за лење ученике ово је права благодет, — неморају одговарати! Сем тога, у чијој школи ученици одговарају у друштву, ту не може бити никад дисциплине.

Питања не треба наставник брзо да изговара с тога, да би ученици имали доста времена за размишљање, какве треба одговоре дати.

Наставник треба да даје питања: јасна, гласна, а то треба, тражити и од ученика кад одговарају. Не треба дозволити ученицима да одговарају у непотпуним реченицама, и треба пазити на правилност у језику. У предавању питања треба да су добро. уређена тако, да једно друго изазива, како би их ученици у мислима пратили.

Нашта треба пазити у одговорима :

Из одговора ученика, може наставник видети да ли је поститао оно што је хтео питањем и како да се управља при давању даљих питања. С тога треба на ученичке одговоре добро пазити. Деси се више пута, да ученик не одговори на постављено питање; и да је одговор ученика са свим другојачи него што би наставник хтео питањем.