Učitelj

578

школског живота. Но пошто се наставници и школска управа не налазе у тако блиским односима са сваким учепиком оделито, у каквим се односима налазе родитељи према своме детету и у колико је за наставнике теже да својим погледом проницавају у детињи дух,') у толико је ово за родитеље много лакше,“) Стога је главна, наставникова брига да се стара створити добар шнолсни дух који је тако рећи духовна атмосфера, којом је проникнут и коју дише сваки ученик. Дух или општи школски карактер има огроман значај на владање сва-. ког ученика. Школски се дух огледа у разним узајамним наставниковим и ђачким односима према својим. обавезама, и у њиховим поступцима, из којих провирује морални њихов правац. | Ако ву у школи сви вољни очувати поредак, ако се' наставници и ђаци добровољно потчињавају школсвим правилима и тачно испуњавају своје обавезе и са особитом се пажњом односе према своме послу; ако се наставнички и ђачки интереси и тежње не паралишу, већ | напротив потпуно слажу у томе, да први желе учити а други учити се. Онда се говори да у тој школи влада добар дух, расположење, карактер, једном речју добра. дисциплина. И заиста, таква школа може процветати и. са успехом испунити свој задатак — образовати и васпитати своје ученике. 40 Али ако се ученици и наставници не покоравају · школским захтевима, необраћају пажњу на своје обавезе ако се њихови узајамни интереси косе, а још жалосније · ако се међу њима појави распра, због чега ученици са вадовољством чине разне непријатности наставницима; | врло радо чине нереде, сматрајући исте као славу и. достојанство, т. ј. ако у школи место строгог закона |

5) Чит. Б. Ленсти Психолога ребенка у жур, «Сембл и школа.» Са . 1879. Нн МУ

8) Чит. Ууена АПсетеше Радасоглк 5. 204

у