Učitelj

710

Увођење ове реформе већ је у Шведској опробано. Пруска, влада у 1881 години послала је нарочите људе, да проуче те школе:

Ево ми ће мо из извештаја навести пека дата. Занатлијске школе уређене су у Гетборгу; подељени су на ниже, средње и више школе. Обучавање почиње још од ниже; продужава се у средњим, којих у Гетборгу има пет са 1400 ученика. У тринајестој години ступа ученик у вишу школу И теку ову вишу почињу се систематички учити занати, Заната у истој има пет, међу којима су браварски, столарски и т. д. Браварским занатом занимају се само старији младићи. У школи, коју су пруски изасланици посетили био је сав намештај израђен ученицима. Младић изучава сви пет заната, а кад се са њима упозна, он после бира један и исти специјално изучава'). Овакове школе има у Штоколму, Упсали и другим варошима, али су Гетборске најбоље. —

Сада да расмотримо п неке услово друштвене ради извођења горње реформе. у -

Сви образовани и часни Руси убеђени су, да наша основна школа не задовољава, најелементарније потребе народног образовања, и да су корените реформе неопходне. Но кад нас у Русији, која има разнокалибарно становништво и разнобразне услове, истиче се питање: ко код нас да изводи те реформе. Већина Руса можда, рећи ће «ко. други но држава» Али ово је не мала погрешка. Код нас основна школа не даје резултате још и с тога, што је једнобравна. А да ли су могле бити разнобразне, кад су потицале из једног извора —

У свима државама, где постоји централизација, иди децентрализација води се борба или за централизацију или за децентрализацију. Услед ускоће мисли социјално-политичке код савремених народа, питање је то постављено неправилно и с тога је борба по њему жестока и не води скороме решењу истога. Принцип централизације у друштвеном животу апсолутно је штетан; он игнорише

") Ова мисао тако је раздрагала Абрамсона, богаташа у Шзедској и његовог синовца Соломона, да су у месту Нес, на имању Абрам'соновом, подигли учитељску школу за !6 младића, који ће бити учитељи у тим занатлиским школама. Предмети су ови: педагогија с методиком, обичан школ. рад, столарски, браварски и т. д. занат. Учење траје ! годину. Цељ овога је, као што се види, практична и теоријска спрема народних учитеља, који би не само речима, но и дедом распростирали у народу мисао о користи радничког васпигавања. Да ли се неће код нас

наћи који Абрамсон, који би оставио овим начином леп глас 0 себи: