Učitelj

711

оделите делове државе. За ово даје најбољи пример народна школа у оној широкој форми, у којој је тражи социјални живот. ( друге пак стране, успех социјалних мера јако се олакшава централизацијом. Остављене општине саме себи не могу извести извесну подитичку меру и иначе како може извести група истих. Али овако централисање корисно је само кад остане у својим природним границама т. ј. да не смета развићу појединих места саобразно њиховим приликама, као што са грађанским развићем духа код деце не треба убијати њихове — дечије — личне особине у погледу ума и осећања. Даље као што васпитавање деце има задаћу да развиће особина свакога доведе у хармонију са особеностима других, тако исто грађански вавез не треба се оснивати на уништај типова појединих места, већ на томе, да те типове доведе у склад, поред њиховог развића, са ошште друштвеним животом. Ово пак постизава се путем ујединења њихових општих црта и интереса. ; Џримељујући ове горе изложоне мисли у план устројства народне школе, ми ћемо извести закључак, да, пошто је наша Русија просторија разнолика и ио земљишту и по становништву, — треба извођење школских рефорама, да буде задаћа не државе већ оделитих места. Задаћа школе како ју ми замишљамо, другша је н. пр. у Тулској и верској губернији, где је развијена Фабричновг, а другша у Екатеринскославској и Херсонској, где превлађује земљорадња, Ето из овога можемо видети, да школске ствари не треба да су непосредно у рукама једнога истога државнога уређења. Овде се види, да је потреона самосталност, у овоме, сваке губерније. Задаћа државе треба да је врховни надзор везан са пооштравањем пи подржавањем рада у тим школама. Овакова система изведена је, на корист народног образовања, у Швајпарској. У Швајцарској свака оп., која броји 3—4000 душа, самостално изводи реторме у својој школи. Кантон само води надзор на те реформе и подржава школе слабих општина морално и материјално. Врховни пак надзор над школом припада целој Федерацији у лицу биндесрата. Недостатак је само у томе, по нашем мишљењу, што Федерација, не подржава поједине сиромашне кантоне. Ф Увођење ове системе не би било баш у вези са „коренон ломки“, од које се плаше матора. деца. Елементи ове системе постоје и код нас, у система земаљских уређења. Само би требало оставити пределима пуну слободу у радњи па школском развићу т. ј. дати им могућности, да пошто знају боље своје прилике од петроградских канцеларија, и по каквоћи и по количини могу без икаких дозвола развијати школу; даље треба подчинити основну школу пределском школском савету, кога би бирао пределски (гу-