Učitelj

105

гоме од тога. Пошто их је тако задобио за своју намеру, пи пошто је предрачун усвојен, потписима и печатима оверен, онда се цела сума порезала на све пореске главе и новац је уз данак прикупљен и предат школском старатељу. За време школског одмора, школа је се поправила и свима својим потребама потпуно снабдела И после тога, све до садашњег школског закона у мојој је школи тако рађено. Па једном састанку кметова и одборника, а ради бржег и лакшег набављања потреба, решено је: да старатељ мање издатке од 19 динара, не мора оправдавати квитама.

Надзор над учитељевим радом водпо је, у првом реду: кмет места у коме је школа, а у неколико и школ'ски старатељ, јер је он са знањем полициске власти могао дати учитељу за три дана одсуства. Даљи надвор поверен је био среској, а у највећој мери окружној полиц. власти. У поменутом распису, тач. 7 и 8 налази се читава инструкција полиц властима о надзору над школама и учитељима

За неуредпо похађање ђака у школу, учитељ је се непосредно обраћло кметовима. који су помињали ђачке родитеље. односно кажњавали их новчано од !—8 цван. цика. Ако и то није помагало, учитељ је се жалио и среској власти, у које се већином налазило доста добре воље да школи помогне.

Преписка о школи и осталим њеним односима била је малена и водила се је између државних и ошитинских власти.

Прешавши овако летимице пређашњи живот шкомин, који се у велико оснивао на радњи једног старатеља, погледајмо садашњу 1акоду и рад школског одбора.

Надзор над радом наставниковим, у првом реду, врши сада школски одбор, и то је једно од оних малених права које му је овим законом длто. Међу тим, како од тачног похођевња шсоле ин свесног рада зависи напредак учитељев у служби па је он већ самим тим упу-