Učitelj

104

мирити, власт полициска притицала му је у помоћ. По правилу, школсљлим новцем руковао је председник општине у којој је школа, али често пута и сами старатељ За све школске потребе учитељ је се њему обраћао, а његова је брига била како ће их набавити. Трошак школски порезивао јесе уз длнак а по предрачуну који су склапали : старатељ, учитељ и председник места у коме је школа. а често пута у договору са кмет)вима свију села која школ. општину састављаху.

Ради боље илустрације свега овога, навешћу дога. ђај из свог живота.

Кад сам дошао у место, у коме сам п сада, затекао сам школ. зграду са свим напуштену. Клупе олупане и разваљене, учионица и ђачка соба циглом патосане, прозори изразбијани, мапе поцепане птд. Једном речи: ништа није било у свом реду. Моме предходнику _учитељство је било привремени посао па се о школиимн "њеном напретку пије озбиљно ни бринуо. Старатеља сам напао епергична и лице које је уживало поштовање. Одмах сам затражио да се предузму нужне поправке над школском зградом ида се школа снабде свима потребама. Оп је у први мах намирио преке школске потребе али, да се све поправи и доведе у ред, ваљало је Доста новаца потрошитл, који је се морао тек уз данак покупити. Ево како је и тај посао свршио :

На неколико дана, пред разрез данка, школски старешина са мном и с председником склопио је предрачун колико од прилике ваља потрошити на оправку школске зграде и намирење других потреба. За тим, из свију села која састављају шкозску општину, позвати су једне недеље сви кметови са по %—8 одборвика на договор. Кад су дошли и прегледали школоку зграду, он им је показао неодложну потребу, да се школа поправи и снабде својим потребама; разложио им је, да је то њихова општа кућа у којој се деца њи-· хова уче и бораве, и да напредак дечији зависи у мно-