Učitelj

64

205

У новије доба, када култура пође гигантоким корацима напред, односи се у народима и међ народима изменише, и ми данас имамо васпитање, које се разликује од свију пређашњих. Ово ново васпитање није подједнако код свију данашњих културних народа. У колико је народ културнији, у колико је независнији од осталих народа, у толико је и његово васпитање културније и независније. Што је пак народ некултурнији, то је зависнији од других народа, и његово васпитање потиче много више из спољних него ли из унутрашњих односа.

Пе Разни циљеви у васпитању.

Пошто смо расмотрили разне Фазе у васпитању, на реду је да сада обратимо нашу пажњу на разне циљеве у васпитању.

Кад расмотримо човека од колевке до гроба, ми, сходно његовој природи, налазимо три главне Фазе кроз које он пролази. Те Фазе јесу: доба младости, доба зрелости и доба старости, У младости се организам непрестано обнавља и напредује. У доба зрелости организам се врло слабо мења, и као да овлада неки застој у природи човечја организма. У старости, не само да се организам не развија, не само да не напредује, већ још удара назад, руши се, ремети се. Овом. физичком развоју потпуно одговара и интелектуални. У младости, када су чула снажна, када се представе гомилају и обнављају, сваки тежи неком врхунцу, неком бесконачном усавршавању Ту су идеје, ту су тежње за напретком. У доба зрелости достиже се кулминативна тачка овог напредовања. Што се могло искувити и дознати, искусило ве и дознало, а ово искуство и сазнање ствара убеђење о границама сазнања. У место младићске бујности, настаје овде доба размишљања и хладног суђења. Ту настаје застој, и човек се служи оним што је ра-