Učitelj
946
6) Записивање несташковог имена у казнену књигу сачињава још оштрију каштигу. У Видемановој школи и сама појава исте књиге производи врло силан упечатак на ученике, а особито на шалџије. Ова је књига. обично у црном повезу са црним обрезом и отворена је како за ученике тако и за родитеље, због тога и за- | писивање у исту сачињава врло тешку казну за уче нике, зато се њоме треба врло пажљиво користити.
У трећу категорију спадају каштиге које се састоје. у лишавању ма каквог добра или причињавању зла. Добро које каштига може одузети састоји се учениковој својини или ма каквом задовољству :
а) Учитељ има право одузети ученику неку својину ; само у том случају, кад је последња послужила ученику као узрок или средство за извршавање забрањеног. поступка. Ако ученици пграју новчане игре, онда им. ваља одузети новац којим се нису умели правилно користити. Овде ћемо приметити да је боље избегавати и нерадо се користити параграфом по коме се могу родитељи казнити за неуредно шиљање свог детета, у школу, јер је ово врло тугаљива казна, нарочито за сеоски и и сиромашнији сталеж, чија деца обично и изостају од школе : зато се ваља овим средством врло пажљиво ко ристити, како се не би породила антипатија између школе и кажњене породице. |
6) Учитељ сме лицавати ученика неког задовољства само у том случају, кад је ученик дозволио себи насладу, која му је категорички забрањена. Ова, се ка штига највише практикује у Форми одузимања хране. Но исту каштигу ваља избегавати, јер се школска ди социплина труди да код својих ученика вадовољи све: Физичке потребе, Очигледно је да ова каштига противоречи самом смеру школске дисциплине, јер је штетно, казнити ученика глађу. Па шта више чак и одузимање. посластица, може по некад бити штетно по децу, само ако се учитељ не обзире на ученикову индивиду“